لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: افغان‌‌های تازه وارد می‌توانند برای اقامت موقت محافظتی درخواست بدهند


مهاجرین افغان در یک کمپ نظامی در وسکانسن
مهاجرین افغان در یک کمپ نظامی در وسکانسن

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده امروز ۱۹ می (۲۹ ثور) اعلام کرد که مهاجرین تازه وارد افغان می‌توانند سر از فردا، جمعه ۲۰ می، برای دریافت "اقامت موقت محافظتی" درخواست بدهند.

این وزارت گفته است که آنعده افغان‌هایی که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ وارد ایالات متحده شده اند و تا تاریخ ۲۰ می سال جاری در این کشور حضور داشته اند، واجد شرایط دریافت اقامت موقت محافظتی پنداشته می‌شوند، اما کسانیکه پس از ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ به امریکا منتقل شده اند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

الیهندرو مایورکس، وزیر امنیت داخلی امریکا، پیش از این گفته بود که برنامۀ اقامت موقت محافظتی برای افغان هایی که با خطر اخراج از امریکا مواجه اند، فرصت ۱۸ ماهۀ اقامت در امریکا را مهیا می‌کند که در این جریان، آنان اجازۀ کار را نیز خواهند داشت.

در آگاهی‌نامهٔ این وزارت آمده است که تمامی افرادی که تحت این برنامه خواهان اقامت موقت محافظتی اند، باید در مدت یک سال آینده در خواست بدهند.

ادارهٔ خدمات مهاجرت ایالات متحده تخمین کرده است که در حال حاضر ۷۲۵۰۰ نفر در ایالات متحده ممکن واجد شرایط برنامهٔ اقامت موقت محافظتی که برای افغان‌ها در نظر گرفته شده است،‌ باشند.

اکثریت افغان‌ها که در جریان ماموریت تخلیه از افغانستان به امریکا انتقال داده شده اند، بر اساس ویزهٔ‌ موقت بشردوستانه اقامت دوساله و اجازهٔ کار دریافت کرده اند و ممکن این افراد نیز واجد شرایط برنامهٔ موقت محافظتی باشند.

روند ثبت نام برای این برنامه از تاریخ ۲۰ می سال جاری تا ۲۰ می سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

افرادی که تحت این برنامه درخواست می‌دهند باید فورمهٔ (I-821) را برای اقامت موقت محافظتی و فورمهٔ (I-765) برای کسب اجازهٔ‌ اشتغال خانه پری کنند و آنرا به اداره مهاجرت ایالات متحده (USCIS) ارسال کنند.

درخواست کنندگان افغان گزینهٔ خانه‌پری آنلاین این فورمه ها را نیز دارند.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده پیش از این گفته بود که با درنظرداشت وضعیت "رو به وخامت امنیتی و اقتصادی" در افغانستان، این برنامه را روی دست گرفته است تا از اخراج مهاجران تازه وارد افغان از امریکا جلوگیری شود.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۲۰۰۰ شهروند افغانستان که با ویزه‌های تحصیلی، کاری و سیاحتی وارد امریکا شده‌ اند و اکنون به دلیل مسلط شدن طالبان بر افغانستان، قادر به برگشت به کشور شان نیستند، نیز واجد شرایط برنامۀ اقامت موقت محافظتی شناخته می‌شوند.

در جریان روند پرهرج و مرج تخلیۀ نظامی از افغانستان – ۱۵ تا ۳۰ اگست ۲۰۲۱ – بیش از ۷۶هزار شهروند افغانستان، از این کشور به ایالات متحده منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG