لینک های دسترسی

Breaking News

پناهجویان افغان از تجارب‌شان در کانادا چی می‌گویند؟


پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران شهروند این کشور مجبور به ترک کشور شان شدند و در ابتدا نگران بودند که مبادا فرزندان شان از دین و فرهنگ شان دور بمانند، اما اکنون از آزاد‌ی‌های دینی و فرهنگی در کشورهای خارج، به ویژه کانادا خشنود اند.

شماری از این خانواده‌های افغان‌ که به کانادا پناهنده شده اند می‌گویند که از این خشنود اند که فرزندان‌شان با حفظ ارزش‌های اسلامی و فرهنگی افغانستان، فرهنگ جدید را می‌آموزند.

پس از به مسلط شدن گروه طالبان در افغانستان در ماه اگست سال گذشته، کانادا اعلام کرد که حدود ۴۰ هزار شهروند افغانستان را خواهد پذیرفت. مقامات کانادایی گفته اند که تاکنون بیش از ۱۶ هزار پناهجوی افغان به این کشور منتقل شده اند.

نبیل احمد و خانواده‌اش حدود هفت ماه پیش به شهر رجاینای کانادا آمده اند. او با پسر۱۳ ساله‌اش برای ادای نماز و آشنایی با افغان‌ها و مسلمانانی که سال‌های زیادی می‌شود در این شهر زندگی می کنند، به جمع نمازگزاران پیوسته است.

نبیل احمد با اظهار خوشحالی از تجربهٔ جدید در جامعۀ با تنوع فرهنگی که ارزش‌های دینی او مورد احترام قرار گرفته است، گفت: "برایم جالب بود که نماینده‌های پارلمان شهری، نمایندهٔ پولیس و دفتر سوسیال این شهر و نمایندهٔ مردم کانادا همه در نماز حضور داشتند و صحبت کردند."

نبیل گفت: "زمانی که ملا امام ایستاد شد برای ادای نماز، همه آ‌ن‌ها برای احترام به نماز، ایستاده شدند و تا زمانی که نماز مسلمانان تمام شد، به خاطر اعتقادات دینی ما ایستاده بودند."

پروین، همسر نبیل که هرگز تصور نمی‌کرد روزی کشورش را ترک کند و به سرزمین دیگری پناهنده شود، تجربه‌اش را این‌گونه توصیف کرد: "همه چیز در دسترس ما است اگر مواد غذایی و گوشت حلال بخواهیم و یا لباس اسلامی و چادر و هر آن چیزی که بخواهیم را می توانیم به دست بیاوریم و استفاده کنیم. طفل‌ها خصوصاً وقتی که به بیرون می روند فکر پدر و مادر پریشان نمی باشد."

نبیل و خانواده اش تلاش دارند تا با میزبانی از دیگر خانواده‌های افغان تازه وارد، از میزان دلتنگی در غربت بکاهند.

شماری از مهاجران تازه وارد به کانادا می‌گویند که در ابتدا آنان نگران بودند که شاید فرزندان شان به دور از آموزه‌های اسلامی و با فرهنگ غربی بزرگ شوند، اما حالا درک کرده اند که این برداشت‌ها نادرست بوده است.

عید محمد عزیزی، یکی دیگر از پناهجویان تازه وارد به کانادا افزود که حالا برعکس گذشته به این نتیجه رسیده است که فرزندانش در کانادا به شیوهٔ سالم تربیت و بزرگ می شوند.

آقای عزیزی گفت: "واقعاً می‌گویم که اسلام درست و ناب را در این کشور تجربه می‌کنم. یکی از پیام های اسلام این است که انسان آزاد خلق شده است."

این پناهجویان تازه وارد می‌خواهند علاوه بر حفظ آموزه های فرهنگی خود، با قانون و فرهنگ کشور میزبان آشنایی یافته و با زندگی جدید خود را وفق دهند.

XS
SM
MD
LG