لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان بدترین، آیسلند بهترین کشور برای زنان است - گزارش


در این شاخص ابعاد مختلف زندگی زنان در کشورها بررسی و سنجش شده است
در این شاخص ابعاد مختلف زندگی زنان در کشورها بررسی و سنجش شده است

افغانستان و سوریه بدترین کشورهای جهان برای زنان و آیسلند و ناروی بهترین کشورهای جهان برای زنان رده بندی شده اند.

انستیتوت تحقیقات صلح در ناروی و انستیتیوت جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت در ایالات متحده شاخص جدید وضعیت زنان را در جهان ارایه کرده و بهبود معیشت زنان را عنصر کلیدی برای صلح و امنیت کشورها عنوان کرده است.

"شاخص زنان، صلح و امنیت" در مجموع ۱۵۳ کشور را مقایسه کرده است که حدود ۹۸ درصد جمعیت جهان را احتوا می‌کند و در آن ابعاد مختلف زندگی زنان چون آموزش، کار، تبعیض و تسجیل حقوق زنان در قوانین، امنیت خانوادگی و اجتماعی در کشورهای مختلف بررسی و سنجش شده است.

ایالات متحدۀ امریکا به خاطر نداشتن قانونی که کارفرمایان را به پرداخت حقوق برابر به زنان و مردان مکلف سازد و نیز ندادن رخصتی ولادی به زنان، در ردۀ ۲۲ این فهرست قرار گرفته است.

در درجه بندی پیشرفت زنان، شرق میانه و شمال افریقا همواره در قعر و کشورهای اسکاندیناوی یا شمال اروپا در صدر قرار می‌گیرند، اما شمار دیگر کشورها پیشرفت نا موزون داشته اند.

ایران با وصف محدودیت های جدی، از رهگذر دسترسی زنان به خدمات مالی و آموزش نسبت به سایر کشورهای منطقه در وضعیت خوب قرار گرفته است. با اینحال از قوانین سختگیرانۀ ایران که زنان متاهل ایرانی را از گرفتن پاسپورت یا کارکردن بدون اجازۀ شوهران شان باز می‌دارد، نقد شده است.

XS
SM
MD
LG