لینک های دسترسی

Breaking News

کابل اشتراک طالبان را در نشست صلح مسکو غیرضروری خواند


نمایندۀ طالبان در دفتر سیاسی آن گروه در قطر احتمالاً در نشست صلح مسکو شرکت خواهد کرد
نمایندۀ طالبان در دفتر سیاسی آن گروه در قطر احتمالاً در نشست صلح مسکو شرکت خواهد کرد

وزارت خارجۀ افغانستان، اشتراک طالبان را در نشست صلح مسکو "غیرضروری" خوانده و گفته است که طالبان به پیام صلح و مذاکرۀ مستقیم با حکومت افغانستان جواب رد دادند.

نشست صلح مسکو در مورد افغانستان قرار است به تاریخ چهارم سپتامبر سال روان برگزار شود و طالبان گفته اند که نمایندگان دفتر سیاسی آن گروه در قطر در این نشست شرکت خواهد کرد.

وزارت خارجۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از تلاش روسیه برای سهمگیری در روند صلح افغانستان سپاسگزاری کرده و صراحت داده است که طالبان به" اصول پذیرفته شدۀ بین‌المللی و منطقوی برای صلح و مذاکرۀ مستقیم" احترام نگذاشتند.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان از کشورهایی که بر طالبان نفوذ دارند خواسته است تا استفاده از نفوذ و جایگاه شان، طالبان را به مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان ترغیب کنند.

اعلامیه همچنان حاکی است که از آنجاییکه طالبان تعهد مذاکرۀ مستقیم با حکومت افغانستان را ندارند، نمایندگان حکومت افغانستان در نشست مسکو شرکت نخواهد کرد و به نقل از این اعلامیه هر زمانیکه گروه طالبان به ‌هدف مذاکرۀ مستقیم صلح چه در مسکو یا جای دیگر حاضر شوند، حکومت افغانستان نیز "با خلوص نیت و تعهد عمیق به صلح در آن مکان حضور به هم خواهد رساند".

ایالات متحدۀ امریکا نیز چهارشنبه (۲۲ اگست) دعوت روسیه را برای شرکت در نشست مسکو رد و استدلال کرد که نشست‌ مسکو که آن را روسیه رهبری می کند، برای تامین صلح در افغانستان کمک نمی‌کند.

با اینحال، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، دو روز پیش در دیدار با سفیر روسیه در کابل از تلاش‌های مسکو در روند صلح افغانستان قدردانی کرده و از روسیه خواسته است تا طالبان را زیر فشار گرفته و آن گروه را به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان وادار کند.

طالبان همواره به مذاکرات مستقیم صلح با ایالات متحده اصرار دارند، اما واشنگتن با تاکید بر مذاکرات بین الافغانی، تعهد کرده است که روند صلح افغانستان را تسهیل کرده و در آن اشتراک خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG