لینک های دسترسی

Breaking News

قوای افغان در صورت خروج نظامیان خارجی ظرفیت تامین امنیت را دارند - مقام‌ها


وزارت دفاع افغانستان در واکنش به خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور می‌گوید که قوای امنیتی و دفاعی این کشور ظرفیت و توانایی تامین امنیت و دفاع از مردم را در برابر دهشت‌افگنان دارند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مقایسه با ده سال قبل به گونۀ قابل ملاحظه رشد کرده اند.

او افزود: "وزارت دفاع این اطمینان را به مردم افغانستان داده می‌تواند که در صورت بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان هیچ نوع نگرانی نسبت به این موضوع نداشته باشند".

دونالد ترمپ شام سه شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) در سخنرانی سالانۀ خود در مقر کانگرس ایالات متحده، با تاکید بر اراده‌اش برای پایان دادن جنگ در افغانستان و شرق میانه گفت: "می‌خواهیم جنگ ما در افغانستان پایان یابد و سربازان ما به کشورشان برگردند".

در همین حال، برخی از اعضای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد خروج هزاران نظامی این پیمان از افغانستان رایزنی می‌کنند.

روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داده است که در پی تصمیم حکومت ترمپ مبنی بر کاهش حضور نظامیان امریکایی در افغانستان از مرز ۱۲۰۰۰ به حدود ‌۸۵۰۰ نفر، بحث و گفتگو بین ۲۹ عضو ناتو به خاطر کاهش حضور نظامیان این پیمان در افغانستان آغاز شده است.

در گزارش نیویارک تایمز آمده است: "در حالی که برخی کشورها معتقدند که باید نیروهای خود را کاهش دهند، برخی دیگر از جمله آلمان و ایتالیا معتقدند که نیروهای آنها می‌توانند در شرایط خاصی (در افغانستان) باقی بمانند".

منشی عمومی ناتو پیش از این بارها گفته است که نیروهای این پیمان با ایالات متحده یکجا وارد افغانستان شده و با هم از آن کشور بیرون خواهند شد.

XS
SM
MD
LG