لینک های دسترسی

Breaking News

تلاشی‌ خانه‌ها در قندهار و هلمند؛ مردم از برخورد نادرست طالبان شکایت دارند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

ادامۀ تلاشی خانه‌ها توسط طالبان در ولایات قندهار و هلمند واکنش‌های را به دنبال داشته و برخی از باشندگان این ولایات از برخورد نامناسب افراد طالبان شکایت دارند.

مقام‌های محلی طالبان در قندهار گفته اند که آنان روز گذشته "عملیات تصفیوی" را به هدف تامین امنیت و جمع‌آوری سلاح و مهمات در شهر و ولسوالی‌های این ولایت آغاز کرده اند.

دفتر رسانه‌های والی طالبان برای قندهار گفته است که در این تلاشی خانه به خانه، افراد مسلح آنان را منسوبین پولیس زن نیز همراهی می‌کند که این کار با استقبال باشندگان این ولایت مواجه شده است.

اما یک باشندۀ شهر قندهار که به دلیل مشکلات امنیتی از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد روز سه‌شنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) به صدای امریکا گفت که نیروهای طالبان در جریان تلاشی با مردم "برخورد نادرست" می‌کنند.

او افزود: "تلاشی خانه به خانه و اتاق به اتاق در قندهار یک بی‌باوری بزرگ است. به جای اینکه طالبان دل مردم را به دست بیاورند، مردم را آزار و اذیت می‌کنند."

این باشندهٔ شهر قندهار افزود که جنگجویان طالبان در جریان تلاشی کمتر ارزش‌ها و کرامت انسانی را مد نظر می‌گیرند که ادامۀ این کار سبب بی‌باوری مردم خواهد شد.

یک باشندۀ دیگر شهر قندهار گفت که از این اقدام که به منظور تامین امنیت بهتر مردم راه‌اندازی شده، خرسند است، اما افزود که در جریان تلاشی و داخل شدن افراد طالبان به خانه‌ها، باید منسوبین پولیس زن حضور داشته باشند.

او همچنان گفت که افراد طالبان در جریان تلاشی باید یونیفورم نظامی و کارت هویت داشته باشند تا افراد استفاده‌جو، به ویژه دزدان مسلح، نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

کشته‌شدن دو زن در جریان تلاشی خانه‌ها در هلمند

مقام‌های محلی طالبان برای هلمند تایید کرده اند که در نتیجۀ تلاشی خانه به خانه در این ولایت، دو زن در نتیجۀ گلوله‌باری افراد این گروه کشته و سه تن دیگر به شمول یک زن زخمی شده اند.

تلاشی خانه‌ها توسط افراد طالبان از چند روز به این‌سو در هلمند ادامه دارد و این رویداد دو روز پیش در روستای "بست" از مربوطات شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت اتفاق افتاده است.

طالبان گلوله‌باری بر اعضای یک خانواده در شهر لشکرگاه را یک "سو تفاهم" عنوان کرده که به گفتۀ آنان، پس از یک درگیری لفظی صورت گرفت.

گفته می‌شود که طالبان پس از آن این مردان و زنان را در مرکز ولایت هلمند با گلوله بستند که اعضای یک خانواده مانع ورود افراد طالبان به خانه شان شده بودند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت هلمند گفته است که مسوولان ارشد این ولایت با بستگان قربانیان دیدار کرده و به آنان اطمینان داده اند که این موضع را به گونهٔ جدی بررسی می‌کنند.

باشندگان این ولایت نیز از برخورد نامناسب جنگجویان طالبان در جریان تلاشی شکایت کرده و از مسوولان آنان خواسته اند که باید در این زمنیه توجه بیشتر کنند.

تلاشی خانه‌ها در حالی یک بار دیگر در برخی ولایات آغاز شده است که حکومت طالبان به تاریخ ۲۵ فبروری (ششم حوت) سال گذشته‌ اعلام کرد که عملیات تصفیوی را به هدف جلوگیری از اختطاف‌‌‌ها، سرقت‌ها و سایر جرایم و توقیف مجرمان در برخی از نقاط شهر کابل آغاز کردند.

طالبان گفته بودند که به منظور اینکه روند عملیات تصفیوی طولانی نشود، همه افرادی که "سلاح، موترهای دولتی و اقلام غیرقانونی" دارند پیش از رسیدن گروه‌های تلاشی داوطلبانه سلاح و وسایط دولتی دست داشتۀ شان را به طالبان تحویل دهند.

XS
SM
MD
LG