لینک های دسترسی

Breaking News

ياد آوري مردمان مصيبت ديده و ساير مردمان جهان ، در فاجعه مهيب سونامي


دولت هاي آسيائي و مردم جهان ، فاجعه زلزله زير بحر و طوفاني شدن امواج ناشي از آنرا ، که بنام سونامي خوانده شده ، بياد مي آورند که شش ماه قبل جوامع ساحلي بحيره هند را تخريب کرد.

بتاريخ ۲۶ دسامبر سال قبل ، يک زلزله عظيم بستر آب اهالي ساحلي جزيره سوماترا را بلند کرد و آنرا با شدت مهلک بزمين کوبيد که در تمامي ولايت آچه فاجعه اي را ببار آورد و امواج بحري اي را ايجاد کرد.

جوامع ساحلي تايلند ، سري لانکا و هند ، قبل از اينکه هشداري بگيرند تخريب شد و سونامي تا فواصل دور و حتي در افريقاي شرقي احساس شد. اين فاجعه ، بيش از ۱۷۰٫۰۰۰ نفر را هلاک ساخت و تقريباً دو ميلون نفر را بي خانمان نمود.

اندونيزيا که متحمل شديد ترين تخريبات و سنگين ترين تلفات و ضايعات شد ، امروز شنبه بعد از گذشت شش ماه از واقعه سونامي ، مراسمي را برگذار کرد که بعضي ها آنرا « سالگرد شش ماهه» آن فاجعه مي خوانند. نجات يافته گان آن فاجعه بحري و کارمندان تعاوني و همچنان مامورين محلي ، امروز در بيرون يک مسجد واقع در نزديکي بنده آٌچه ، مرکز آچه ، جمع شدند که در آن ۱۳۱٫۰۰۰ نفر وفات کرد و نيم ميليون نفر ، منازل رهايشي شانرا از دست دادند.

با وجود رسيدن سبل کمک ، مساعي براي اعمار مجدد و بهبود يافتن مردم از اين واقعه در آچه به کندي شروع شد ،اما يک مامور ارشد ملل متحد در اندونيزيا ميگويد اين عمليه اکنون کسب سرعت کرده است. از سال قبل تا کنون ، جامعه بين المللي پرداخت ۶ ميليارد دالر را بعنوان کمک به حکومات و قربانيان انفرادي سونامي وعده داده است تا منازل و زندگي شان را دوباره آباد کنند.

XS
SM
MD
LG