لینک های دسترسی

Breaking News

در ۳۱ دسمبر ۱۸۷۹ يعني ۱۲۵ سال قبل از امروز


در ۳۱ دسمبر ، ۱۸۷۹ يعني ۱۲۵ سال قبل از امروز ، تامس الوا اديسن ، چراغ هاي سيمابي خود را به نمايش گذاشت. هر چند چراغ هاي سيمابي ، سال ها قبل از اديسن ايجاد گرديده بودند ، ولي اديسن اولين مخترعي بود که با طرح و ديزاين کاري ، در اواخر سال هاي ۱۸۷۰ ، اين چراغ ها را ايجاد کرد.

اديسن در شهر ميلان ايالت اهايوئ امريکا در سال ۱۸۴۷ چشم به جهان گشود. او مثل اکثر مردم آنوقت ، صرف از آموزش ابتدائي مکتب بر خورد دار گرديد و از سنين کودکي با مشکل شنوائي همراه بود. ولي اين عجز و ناتواني باعث پس رفتگي وي نه بلکه منحيث يک قوۀ محرک ، عامل چندين اختراعات وي گرديد.

اديسن در سن ۱۶ سالگي در يک مرکز تلگراف کار ميکرد ، ولي به زودي ، با استفاده از انرژي ، نبوغ و قوۀ ابتکار که داشت خود شروع به بهتر ساختن سيستم تلگراف نمود. او ، تا سال ۱۸۶۹ اکثر وقت خود را صرف فعاليت هاي ابتکارانه نموده و در سال ۱۸۷۶ ، در مينلو پارک ، ايالت نيو جرسي ، در لابراتوار يک دوکان ماشين فروشي مشغول کار شد.

اديسن در کارهايش ، از فراصت خود کار ميگرفت ولي کار هاي مربوط به رياضي و کار هاي فني را زريعۀ دستايارنش انجام ميداد ، چون خودش فاقد مهارت هاي فني بود. اديسن در سال ۱۸۷۷ ، دست به يک اختراع بزرگ زده و گرامافون را اختراع کرد. اين اختراع ، اديسن را سرشناس و مشهور ساخت.

گرچه اختراع گرامافون که قوه ثبت و ريکارد را داشت ، او را در جمع يکي از سرشناس ترين شخصيت هاي تاريخي قرار داد ، ولي اين اختراع صرف يکي از جمله چندين اختراعات اديسن است که در زندگئ آواخر قرن ۱۹ ، تحولاتي چشمگيري را ببار آورد. از جمع اختراعات عمدۀ اديسن ، چراغ هاي سيمابي است که او آنرا در سال ۱۸۷۹ اختراع کرد ، و پروجکتر ماشين هاي فلم برداري که در آواخر ۱۸۸۸ اختراع گرديد.

در سال ۱۸۸۷ ، اديسن اولين لابراتوار تحقيقاتي را در شهر ويست اورنج ايالت نيو جرسي باز کرده و جهت پيشبرد کار هاي تحقيقاتي ، بيش از ۲۰ نفر را استخدام نمود. سهميگري عمدۀ اديسن در عرصۀ صنعت ، احتمالا اختراع برق او بوده است. او يک سيستم توزيع و پخش انرژي برق را ايجاد نموده اولين دستگاه برق را در شهر نيويارک تاسيس نمود.

اديسن همچنان بتري هاي الکلين و يا بتري هاي دارائ خاصيت قليائي را اختراع کرد. تامش الوا اديسن که يکي از پر کار ترين مخترعين جهان به شمار ميرود ، کارش را تا سنين ۸۰ ادامه داده و حدود ۱۰۹۳ امتياز نامه حاصل کرد. او در سال ۱۹۳۱ به سن ۸۴ سالگي درگذشت.

XS
SM
MD
LG