لینک های دسترسی

Breaking News

وزير خارجه ترکيه سوگند ياد کرده است که در مسابقه انتخابات رياست جمهوري باقي خواهد ماند


صدها هزار نفر از مردم ترکيه در بزرگترين شهر انکشور عليه حکومت اسلامي ها و براي دفاع از جدائي سياست از دين دست به تظاهرات زدند.

جمعيت مردم با بيرق هاي سفيد و سرخ ترکيه امروز يکشنبه در چهاراهي چاگلايان استانبول گرده امده و شعار دادند که ترکيه بحيث يک کشوري باقي خواهد ماند که سياست و مذهب از هم جدا باشد.

مظاهره کنندگان آبده يادگار مصطفي کمال اتا ترک را که موسس اصل هاي جدائي دين و سياست و بنيان گزار ترکيه معاصر بود تجمع نمودند.

تظاهرات مشابهي در شهر انقره پايتخت انکشور نيز براه افتاده بود. اين مظاهرات براي ان صورت گرفت که عبدالله گل وزير خارجه ترکيه ميگويد که وي بحيث کانديد رياست جمهوري ترکيه از حزب بر سر اقتدار ( اي کي ) که ريشه هاي اسلامي دارد باقي خواهد ماند ، با وجود اينکه اردو ميگويد از نظام عنعنوي غير مذهبي اينکشور دفاع خواهد کرد.

گل به خبرنگاران که از طريق تلويزيون منتشرشد امروز يکشنبه بجواب سوالي که ايا از کانديداي خود براي مقام رياست جمهور کنار خواهد رفت اين تذکرات را ارائه نمود.

درعين زمان ، دهها هزار ترکهاي که جدائي مذهب را از سياست خواستار هستند برسم اعتراض عليه حکومت اسلامي استانبول راهپيمايي کردند.

اين گروه ترکها ازين موضوع نگراني دارند که عبدالله گل و رجب طيب اردوگان سعي ميکنند که نظام حکومت ترکيه را که سياست را از دين جدا نگهداشته است از بين ببرند.

جنرال هاي ترک بروز جمعه گفتند که نبايد فراموش کرد که قواي مسلح انکشور از مدافعين سرسخت نظام غير مذهبي ترکيه ميباشند.

نطاق حکومت بروز شنبه تبصره هاي اردو ترکيه را در يک ديموکراسي غير قابل قبول خواند. وي گفت که اردو تحت فرمان صدراعظم باقي خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG