لینک های دسترسی

Breaking News

"قسمت زياد منافع تجارت سه مليارد و يک صد مليوني دالري قاچاق مواد مخدر براي تمويل جنگجويان طالبان بکار ميرود."


در مطبوعات جهان،ابتدا گزارشي از خبر نگار اژانس خبر رساني اسوشيتد پرس که از کابل فرستاده است.

در گزارش آمده که صرف هفته ها بعد از انکه زارعين کشت خشخاش ترياک را تمام کردند که شايد از حاصلات گذشته بيشتر باشد، وزير مبارزه با مواد مخدر، استعفا داد.

استعفاي حبيب الله قادري که روزيکشنبه معين ان وزارت تائيد کرد، زماني صورت ميگرد که مقامات ايالات متحده امريکا و افغانستان بطور خصوصي مباحثه دارند که ايا براي کاهش مشکل مواد مخدر از مواد علف کش استفاده کنند يا نه.

حامد کرزي، رئيس جمهور افغانستان در فصل زرع سال۲۰۰۷، اين روش را رد کرد. و آن قسما بخاطريکه بعضي افغان ها ترس از ان دارند که مواد کمياوي شايد مواشي، ساير محصولات زراعتي و آب آشاميدني راصدمه رساند، ترسي که ايالات متحده ميگويد بي اساس است.

در گزارش گفته شده که فکر ميشود که قسمت زياد منافع تجارت سه مليارد و يک صد مليوني دالري قاچاق مواد مخدر براي تمويل جنگجويان طالبان، که مبارزه خشونت بار را عليه حکومت براه انداخته اند، بکار ميرود.

مقامات بروز يکشنبه گفتند که در برخورد هاي تازه بين پوليس و شورشيان يازده تندرو مظنون در جنوب هلاک شدند، در حاليکه جنگجويان طالبان در قندهار طي يک حمله غافلگيرانه پانزده فرد پوليس را زخمي ساختند.

در گزارش از قول جنرال خودايداد، معين وزارت مبارزه با مواد مخدر گفته شده که قادري پنج روز قبل استعفاي خود را به رئيس جمهور تفويض کرد. وي گفت، استعفا اختياري و قسما نسبت به معاذير صحي بوده است، گرچه قادري وظيفه جديد بحيث جنرال قونسل در کانادا را بعهده گرفته و رئيس جمهور بعوض وي شخصي ديگري را تعين نکرده است.

در گزارش آژانس خبري اسوشيتد پرس خاطر نشان شده که قادري از ماه دسمبر سال ۲۰۰۴ باينطرف در راس وزارت مبارزه با مواد مخدرد قرار داشته و با وجوديکه کابينه چندين بار ترميم شد، اما وي وظيفه خودرا حفظ نمود.

در زمام تصدي وي زرع خشاش به طور چشمگيري افزايش يافت و سال گذشته حاصل ترياک در افغانستان بيش از نود فيصد توليد جهان را تشکيل ميداد. و مقامات غربي و ملل متحد گفته اند که حاصل سال جاري شايد معادل و يا بيشتر از توليد بيسابقه سال گذشته باشد.

ضمنا، روزنامه نيو يارک تايمز از کابل گزارش ميدهد که در خلال ادامه گزارش ها در باره تلفات افراد غير نظامي در افغانستان، رهبر يک شوراي قبايلي در ولايت فراه بروزشنبه گفت که در اثر حملات هوائي روز جمعه ناتو يکصد و هشت غير محارب کشته شدند.

اين گزارش را يک نطاق ناتو رد کرده و ساير منابع انرا فورا تائيد نکردند.

در گزارش از حاجي خداي رحم، يک رئيس قبايلي نقل قول شده که در يک مصاحبه ذريعه تيلفون بيسم گفته که عساکر ناتو، همراه با اردوي ملي افغان و افراد پوليس ملي به قريه شيوان آمدند و گفتند که ميخواهند سه، چهار خانه را تلاشي کنند.

هنوز صحبت تمام نشده بود که طيارات با فروريختن بم ها، بيست منزل را ويران کردند. در گزارش از قول رئيس قبايلي علاوه شده که بعد از اين بمباردمان، ۱۰۸جسد بدست امد که شامل زنان و اطفال بود.

چهارده فرد پوليس محلي در بين مردگان بود. همچنان آژانس خبر رساني رويترز گزارش داد که باشندگان و مامورين در ولايت کنر گفتند که سي و هشت نفر غير نظامي در حملات هوائي اخير کشته شده، و يازده نفر آنها در جريان بمباردمان روز جمعه هنگام اشتراک در مراسم تدفين جنازه هلاک شدند.

روز نامه نيو يارک تايمز از حاجي شاليزي ديدار، والي ولايت کنر نقل قول ميکند که روز شنبه از طريق تيليفون گفت که گزارش هاي تلفات در ولسوالي واته پور را شنيده است،اما انرا تائيد کرده نمي تواند.

XS
SM
MD
LG