لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: ذخیره سازی اسلحه توسط ملیشا ها در شمال افغانستان


روزنامه نیویارک تایمز به مطلبی پیرامون ذخیره سازی اسلحه توسط ملیشاها در شمال افغانستان پرداخته است.

نیویارک تایمز این مطلب خود را به قلم کیرک سیمپل تحت این عنوان نگاشته است رهبران ملیشا های سابق سلاح های غیر قانونی را ذخیره می کنند.

این روزنامه به نقل از برخی مقامات غربی و افغان نوشته است بسیاری از فرماندهان ملیشاها و باشندگان شمال افغانستان درحال ذخیره اسلحه غیرقانونی هستند که این امر تخطی از قانون خلع سلاح این کشور به شمار می رود.

روزنامه نوشته است که عذر این افراد در ذخیره کردن غیرقانونی اسلحه این است که آنها با گسترش شورش طالبان از سمت جنوب مواجه خواهند شد زیرا نیروهای حکومت به تنهایی برای توقف آنها بسیار ضعیف هستند.

نیویارک تایمز ادامه داده نوشته است که بعد از چند سال موفقیت محدود حکومت دربرنامه خلع سلاح شایعاتی مبنی بر اعتراض گسترده در شمال اخیرا درمیان مقامات حکومتی و ادارات استخباراتی در کابل و جاهای دیگر افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه چنانچه شواهد اندکی وجود دارد که فرماندهان به اندازه زیاد درحال توسعه مهمات های جنگی شان هستند.

درحالیکه برخی دیگر با برنامه خلع سلاح سازی و حتی با تجهیز ملیشاها مخالفت می کنند.

نویسنده نیویارک تایمز نوشته است که بحث مسلح شدن مجدد بر یک تقسیم بندی نژادی شمال و جنوب آن هم به شکل عمیق آن تاکید می کند زیرا نظربه نگرانی خصوصی برخی از دیپلمات ها و مقامات افغان، درصورتی که به این مسئله توجه نشود، خود می تواند راهی برای تغییر قدرت به نفع جنگ سالاران و یک منازعه مسلحانه سرتاسری در افغانستان بیانجامد.

این روزنامه نوشته است که این وضعیت یک چالش عمده را فراروی رییس جمهور کرزی که از پشتونهای جنوب است قرارداده است.

به باور نویسنده نیویارک تایمز حکومت رییس جمهور کرزی در جلب اعتماد بسیاری از رهبران غیر پشتون و شمالی ها موفق عمل نکرده است.

نیویارک تایمز نوشته است که ساکنان ولایت بلخ و جاهای دیگر در شمال ومرکز افغانستان می گویند که آنها در شرف محاصره شدن هستند.

این روزنامه به نقل از دگروال دانیلس سون که چند روز قبل در شهر مزارشریف مصاحبه کرده بود نوشته است: طالبان درتلاش هستند تا شبکه قدیمی خود را در اینجا از سر بگیرند ما باید درک کنیم که چه قسم می توانیم این نفوذ را متوقف کنیم.

نیویارک تایمز نوشته است که مقامات غربی و افغان همچنین می گویند که علاوه بر افزایش فعالیت طالبان ، افزایش جرم و در برخی مناطق افزایش تنشها میان جناح های سیاسی رقیب در شمال موجود می باشد.

اما این بسیار مشکل است تا تشخیص نماییم که چه کسی برای انجام خشونت مشخصی مقصر است.

این روزنامه در بخشی از مطلب خود نوشته است به گفته مقامات واضح ترین نشانه مسلح شدن مجدد ولایت فاریاب در شمال غرب افغانستان می باشد جایی که فرماندهان ملیشاهای مسلح را سازماندهی کرده اند تا حضور روز افزون طالبان در ولایت همسایه شان یعنی بادغیس را دفع کنند.

نیویارک تامیزگفته ی اخیر جنرال دن مک نیل فرمانده نیروهای ناتو درافغانستان را که در یک مصاحبه اخیر خود در کابل درباره ارسال اسلحه به افغانستان بیان داشته بود نیز به چاپ رسانیده است.

او گفته بود گزارشهای استخباراتی تایید ناشده یی را دریافت نموده است که بر اساس آن محموله های کوچکی از اسلحه در طول سرحد از یک یا دو کشور به شمال فرستاده می شود و این ارسال اسلحه به کسانی در ولایالت شمالی فرستاده می شود.

این روزنامه به نقل از مقامات حکومت افغان نوشته است در برخی از مناطق معین شمال فرماندهان ملیشاها از برنامه حکومتی خلع سلاح طفره رفته اند و ذخایر اسلحه غیر قانونی خود را در سراسر مناطق شان تقسیم کرده که این امر یافتن آنها را بسیار دشوار ساخته است.

به نوشته نویسنده نیویارک تایمز مقامات غربی و افغان می گویند اسلحه ها در هر جایی پنهان شده اند در انبار های گندم در پس خانه ها در مقاره های کوه و در شکاف های زمین آن را پنهان کرده اند.

این روزنامه نوشته است که از مجموع 84 هزار اسلحه یی که برنامه خلع سلاح جمع آوری کرده است 40 درصد آنها قابل استفاده نیستند.

نویسنده این مطلب نیویارک تایمز اظهارات یکی از سیاست مداران برجسته شمال افغانستان و عضو پیشین ائئلاف شمال برعلیه طالبان را نوشته است ک او گفته است ما حامد کرزی را برای متحد ساختن کشور انتخاب کردیم اما مردمی که به او پیوستند او را به سمت رهبری پشتون ها پیش بردند نه به حیث یک رهبر ملی.

این روزنامه نوشته است که مقدار بی تناسبی از پولها و اسلحه کمک شده به افغانستان به جنوب سرازیر شده تا از رهبری منطقوی و جنگ با طالبان پشتیبانی کنند.

نیویارک تایمز ادامه داده است که چنانچه در بخشی از این تلاش حکومت در حال ایجاد یک پولیس اضافی در میان اقوام پشتون جنوب برای مقابله با شورشیان است.

روزنامه همچنین به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که فرماندهان شمال می گویند ما نمی توانیم خلع سلاح شویم آنهایی که درکنار دولت هستند درحال متحد ساختن همه پشتون ها می باشند ما باید از خودمان دفاع نماییم.

نیویارک تایمز نوشته است که رهبران شمال افغانستان می گویند علی الرغم نگرانی آنها درباره حکومت مرکزی آنها از حامد کرزی حمایت می کنند و بیشتر آنها اکثر این رهبران شمال ذخیره سازی اسلحه را رد می کنند.

XS
SM
MD
LG