لینک های دسترسی

Breaking News

بزرگترین عملیات برتانیه از جنگ دوم جهاني باينطرف، در افغانستان


در گزارش بلفاست تيليگراف آمده است که اردوي برتانيه بزرگترين عمليات را که از جنگ دوم جهاني باينطرف سابقه نداشته است، تکميل کرده است.

درین عملیات، يک توربين بزرگ از ميدان هوائي قندهار به بند آبي بزرگ برق که فاصله ۱۱۵ ميل را احتوا ميکند، انتقال داده شد. بند کجکي که توسط قلمرو طالبان احاطه شده، از چندين سال باينطرف راکد بوده است.

به اساس گزارش، انتقال توربين که قيمت آن سه مليون و ۴۰۰ هزار پوند است، شش روز را در بر گرفت که در آن چهار هزار عسکر و به ارزش مليون ها پوند مواد منفجره براي پاکسازي سرک از ماين، بکار رفت.

در گزارش علاوه شده است، قبل از انکه توربين انتقال يابد، اردوي ملي افغان، همراه با عساکر برتانوي برای مدت شش روز از طريق قلمرو طالبان راه ها را پاک کردند. جزئيات اين عمليات تا تکميل ان محرمانه نگهداشته شد.

به اساس گزارش، روز نامه بلفاست تيليگراف، براي سه روز متواتر، مواضع شورشيان هدف آتش هاوان و قواي توپخانه، و بمباردمان قرار گرفت.

در گزارش علاوه شده است که در اوايل روز سه شنبه توربين بصورت محفوظ به دستگاه برقي آبي کجکي تسليم داده شد. هدف از اعمار بندکجکي، فراهم کردن برق براي يک مليون و پنجصد هزار نفر در سر تا سر جنوب افغانستان و کمک در آبياري صد ها ميل مربع زمين زراعتي و همچنان تهيه آب اشاميدن است.

ضمنا، روز نامه واشنگتن پوست گزارش ميدهد که ايالات متحده امريکا ادعاي تلفات افغان هاي غير نظامي در هرات را جدا رد ميکند.

روز نامه در گزارشي از اسلام اباد مي نويسد که مقامات نظامي امريکا روز سه شنبه، ادعا هاي موسسه ملل متحد و حکومت افغانستان را که دو هفته قبل در اثر حملات هوائي امريکا لا اقل نود افغان ملکي در غرب افغانستان کشته شدند کاملا رد ميکنند.

روز نامه واشنگتن پوست به حواله نتايج تجديد نظر بر تصاوير ويديوئي، عکس ها و تحليل ساحات دفن اجساد در قريه عزيز آباد ولايت هرات، علاوه ميدارد که در آن حمله ۳۰ الي ۳۵ تن از طالبان و پنج غير نظامي، اقارب يک قوماندان طالبان کشته شدند.

در نتيجه مصاحبه ها با امريکائيان و افغان هاي که در عمليات نظامي سهم داشتند تعداد تلفات بطور قابل ملاحظه کمتر از رقمي است که شاهدان عيني وانمود کرده اند.

روز نامه واشنگتن پوست به ادامه مي نويسد در حاليکه جنگ در افغانسنان به هشتمين سال خود نزديک ميشود، با مقابل شدن به خشم روز افزون مردم در باره تلفات ملکي،رئيس جمهور حامد کرزي، بطور روز افزوني از حملات هوائي قواي ائتلاف طي چند ماه اخير انتقاد کرده است.

چند روز بعد از حمله بر قريه عزيز آباد هرات، حکومت کرزي خواستار تجديد نظر بر روش اردوي ناتو و امريکا در ساحه شده و توافق رسمي را خواستار گرديد که در ان مسئوليت هاي ايا لات متحده امریکا و ناتو در افغانستان معين و مشخص گردد.

روز نامه واشنگتن پوست خاطر نشان ميسازد که نتيجه تجديد نظر تازه امريکا بر اين حادثه، يکهفته بعد از ان نشر گرديد که مامورين ملل متحد در افغانستان گفتند که در نتيجه تحقيق انها از اين حادثه مدارک قانع کننده بدست آمد که تعداد زيادي افراد غير نظامي که اکثر زنان و اطفال بودند، در حملات هوائي در قريه عزيزاباد کشته شدند.

مامورين ملل متحد هنوز بر اين عقيده شان استوار اند که بمباردما ن بيست و دوم ماه اگست امريکا در هرات، خونين ترين عمليات از اغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ باينطرف بوده است.

XS
SM
MD
LG