لینک های دسترسی

Breaking News

یکو لنگ - دومین ولسوالی صلح در بامیان


همزمان با 21 سپتمبر روز جهانی صلح و با تسلیم دهی 54 میل اسلحه سبک به عنوان آخرین سلاحهای دست داشته قوماندانان و مردم به پروگرام خلع سلاح گروپهای مسلح غیر مسئول (دایاگ) و لسوالی یکه ولنگ واقع در 100 کیلومتر غرب بامیان به عنوان ولسوالی صلح اعلام گردید.

حبیبه سرابی والی بامیان در مراسمی که به همین مناسبت دایر گردیده بود گفت با تسلیم دهی این سلاحها مردم یکه ولنگ موفق به دریا فت یک جایزه به ارزش یکصد پنجاه هزار دالری شده اند که قرار مصوبه کمیته انکشاف ولایتی با آن وارد نسایی ولادی شفاخانه یکه ولنگ ساخته میشود.

یونس افشار مسئول پروگرام دایاگ تعداد سلاحهای گرفته شده از مردم را 54 میل ذکر کرده افزود تمام این سلاحها که شامل 50 میل کلاشینکوف ، یک قبضه راکت انداز RPG7 و سه میل ماشیندار خفیفه میباشد فعال بوده و برابر با معیار سلاحهای اردوی ملی میباشد.

عبدالرحیم علیار که به عنوان نماینده قوماندانان جهادی در محفل صحبت میکرد گفت "ما ابزار جنگ را که عبارت از این سلاحها باشد به دایاگ تسلیم کردیم ولی از دولت میخواهیم که زمینه شروع جنگ ها را از بین ببرد، زیرا با پیدا شدن نگیزه جنگ مردم ابزار آن را دوباره میتوانند پیدا کنند."

وی با اشاره به حوادث امسال در ولسوالی های بهسود ولایت میدان وردگ تاکید کرد. او گفت "در صورتیکه دولت برای مردم آسیب بهسود که سلاحهای خود را به پروگرامهای DDR و دایاک تسلیم کرده بودند کاری نکند، مردم مجبور برای دفاع ازخود سلاح خواهند گرفت."

یکه ولنگ دومین واحد اداری ولایت بامیان است که به عنوان منطقه صلح اعلام میگردد سال گذشته ولسوالی سیغان موفق به دریافت این عنوان شده بود.

ولایت بامیان در مرکز افغانستان ازجمله مناطق امن این کشور میباشد که مردم آن از بی توجهی دولت شکایت داشته میگویند کمترین سهم را از پروژه های باز سازی و کمک جامعه جهانی به افغانستان داشته اند.

ولایت بامیان به خاطر آثار تاریخی ارزشمند خود شهرت جهانی دارد و دومجسمه عظیم بودا که در سال 2001 میلادی توسط گروه طالبان تخریب گردید توجه بیشتر جهان را به خود جلب نمود.

XS
SM
MD
LG