لینک های دسترسی

Breaking News

شهزاده عربستان سعودی میزبان مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان


شبکه خبری سی ان ان در مورد برگزاری مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه های مخالف در عربستان سعودی.

شبکه خبری سی ان ان امریکا از لندن در یک گزارش نوشته است در یک جلسه فوق العاده در عربستان سعودی، شهزاده عبدالله اخیراً میزبان مذاکرات میان حکومت افغانستان و تندروان طالبان بوده است.

سی ان ان به نقل از یک منبع که بنابر حساسیت موضوع نامش افشا نشده نوشته است، این مذاکرات چهار روزه در هفته اخیر سپتمبر در شهر مکه صورت گرفت.

در ادامه مطلب آمده، شهزاده عبدالله در یک ضیافت افطاری همراه با هیت 17 نفری افغانی روزه افطار کرد که نشان دهنده تعهد وی برای ختم بحرانات در افغانستان است.

به اساس گزارش، ملا محمد عمر، رهبر طالبان درین جلسه اشتراک نداشت. این یک تغیر برجسته از جانب رهبریت سعودی در نقش مستقیم شان در افغانستان پنداشته میشود که میزبانی هیئتی را نماید که با بعضی اعضای آن تا چندی قبل خصومت داشت.

در گذشته عربستان سعودی معمولاً از طریق پاکستان با افغانستان معامله مینمود. اقدام فعلی عربستان سعودی نشان دهنده تغیر عمده بوده، نمایانگر ضعف سیاسی در پاکستان و نیاز ریشه کن ساختن القاعده را مبرهن میسازد.

در مطلب سی ان ان علاون شده است، چنین پیش بینی میشود که مذاکرات فعلی اولین گام یک پروسه طویل المدت باشد. به اساس منبع، دو سال را در بر گرفت تا پیشرفت های مذاکرات پشت در های بسته بدین سطح برسید.

مذاکرات بین روز های 24 تا بيست و هفتم سپتمبر صورت گرفت که 11 نماینده طالبان، دو تن از دولت افغانستان، یک نماینده گلبدین حکمتیار و سه تن دیگر در آن اشتراک داشتند.

سی ان ان از همان منبع نوشته است، این اولین بار بود که مذاکراتی بدین نوع بخاطر ختم نزاع در افغانستان برگزار شد که تمام جناه های درگیر بدون کدام حاشیه روی موقف و اهداف شانرا واضح ساختند.

عربستان سعودی یکی از سه کشوری بود که رژیم طالبان را در سال های 90 میلادی برسمیت شناخته بود ولی بخاطر تسلیم نکردن اسامه بن لادن روابط با طالبان از هم پاشید.

سی ان ان نوشته است، در حالیکه رهبر طالبان در مذاکرات مکه اشتراک نکرده بود، این منبع گفته است رهبر طالبان این را واضح ساخته است که او دیگر با القاعده متحد نمیباشد – موقفی که بجز درین جلسات در ملای عام اذعان نشده است. این خبر تائید کننده یک منبع دیگر سی ان ان است که با معلومات کافی از طالبان و ملا عمر در گذشته چنین گفته بود.

جانبین در مذاکرات بدین موافقه نموده اند که راه حل بحران افغانستان مذاکره است تا جنگ. این منبع نحوۀ مذاکرات را شکل ابتدایی خوانده که توقع زیاد بجز آغاز سخن از آن نمیرفت. توقع میرود مذاکرات بیشتر با گروه اساسی و دیگران در عربستان سعودی برگزار شود.

به عقیده نویسنده، دلایل دخالت عربستان سعودی متعدد بوده که شامل کسب اعتبار ایالات متحده و اروپا در حالی میباشد که اوضاع در حال بحرانی تر شدن و تعداد تلفات قوای ائتلاف بلند تر میرود. همچنان عربستان سعودی با حراس ازین که ایران از ناکامی ایالات متحده در افغانستان استفاده نکند – همانطوریکه پنداشته میشود در عراق نقش دارد.

شبکه خبری سی ان ان نوشته است، چندین منبع آشنا با فعالیت های ایران در افغانستان گفته اند مقامات و دپلومات های ایرانیی که مصروف سرمایه گزاری در تجارت و اعمار ساختمان های تدریسی اند، بالای سیاستمداران نیز سرمایه گزاری میکنند.

منابع افغانی نیز بخاطر نقش سیاسی شان سکوت را اختیار نموده اند. قوماندان های ائتلاف معمولاً ایران را متهم به مسلح سازی طالبان نموده اند، و دپلومات های غربی میگویند ایران خلاف منافع امریکا در افغانستان کار کرده، آوردن صلح در آن کشور را مشکلتر میسازد.

منابع سعودی میگوید توسعه طلبی ایران یکی از نگرانی های عمده عربستان سعودی میباشد.

ولی در همین رابطه خبرنگار صدای امریکا از کابل گزارشی را فرستاده بود که رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان مانند گذشته برگزاری مذاکرات را رد نموده ولی باب مذاکرات با طالبان و ديگران را باز ماند.

XS
SM
MD
LG