لینک های دسترسی

Breaking News

شواهد وقوع تغییر در اولین روز های حکومت اوباما


فقط چند روز محدود از مراسم تحلیف براک اوباما، بحیث چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده میگذرد، ولی در واشنگتن شواهد زیادی دیده میشود که تغیرات در حال وقوع است.

ریاست جمهوری اوباما با این سوگند ساده در پله های مقدم تعمیر کانگرس امریکا آغاز شد!

"من اوباما از قانون اساسی ایالات متحده، حفظ، حمایت و مدافعه میکنم"

با مشاهده مراسم تحلیف، اولین رئیس جمهور امریکایی افریقایی الاصل، اشک بر چشمان بسیاری از جمعیت دو ملیون نفری ظاهر شد.

یکی از حاضرین گفت:

"وی همۀ ما را الهام بخشیده است، پس امریکائی ها، بیائید همه بپا برخواسته و شروع به کار کنیم"

تاریخ نویسان و کارشناسان میگویند اهمیت این لحظه را نباید دست کم گرفت.

(پنیل جوزوف) پروفیسور مطالعات امریکائی افریقایی در پوهنتون براندی، ایالت ماساچوست طی صحبتی با صدای امریکا گفت:

"این وزن بزرگی بود که از شانه های ذهنی کشور برداشته شد. و البته به مفهوم آن نیست که تبعیض نژادی خاتمه یافته است، ولی رسیدن یک سیاه پوست به عالی ترین مقام سیاسی کشور، نشانه از بین رفتن این مانع میباشد."

بدنبال رسم گذشت خاص و جشن های مراسم تحلیف، آقای اوباما بسرعت زمام امور را بدست گرفت.

وی دستور مسدود نمودن زندان جنجال برانگیز نظامی گوانتاناما را در خلیج گوانتانامایی کیوبا صادر نمود. و اما آقای اوباما در ضمن اظهار داشت که حکومت وی در تعهد خود بر پیروزی در جنگ با دهشت افگنی متعهد میباشد.

"و ما بیدارانه اینکار را انجام خواهیم داد، ما این عمل را موثرانه و با روشی که روی ارزشها و آرمانهای ما استوار باشد، انجام خواهیم داد."

رئیس جمهور اوباما، به تاسی از تعهداتی که در جریان مبارزات انتخاباتی ابراز داشته بود، با مسدود نمودن زندان گوانتاناما، به تمام جهانیان از تغیرات فاحش در عملکرد ایالات متحده در جنگ با دهشت افگنی، اشاره نمود.

و اما بسیاری از جمهوریخواهان در کانگرس امریکا با این عمل مخالف اند از جمله سناتور (ساکبی چامبلیز) از ایالت جورجیا:

"ما هنوز هم ۲۴۵ قاتل بسیار خطرناک و خشن دنیا را در گوانتانامو داریم."

در رابطه به طرح بهبود بخشیدن وضع اقتصاد اوباما، که لایحه مهم ۸۰۰ ملیارد دالری مصرف و محرک اقتصاد به کانگرس پیشنهاد شده و جمهوریخواهان روی مسئله به دو بخش تقسیم شده اند.

در حالیکه تعدادی از اعضای حزب مخالف حاضر اند با حکومت جدید همکاری نمایند، دیگران با میزان مبلغ این طرح مصرفی مخالفت نشان داده اند.

ولی این عده، در بین دیگر نشانه های از تغیر در واشنگتن، در اقلیت قرار دارند.

در وزارت خارجه، رقیب سیاسی اسبق آقای اوباما، یعنی خانم هلیری کلنتن، بحیث وزیر خارجه امریکا با استقبال کارکنان آن وزارت مواجه شد.

هلیری کلنتن میگوید: "من کار خود را در این پست با یک احساس واقعاً لذت بخش و مسئولانه، و با تعهد همکاری آغاز میکنم. و حال خانمها و آقایان، بیائید کار را شروع نمائیم. از شما متشکرم و خدواند شما را برکت دهد!"

انتظارات از رئیس جمهور جدید در داخل و خارج از کشور، بسیار است.

ولی پروفیسور (پنیل جوزوف) میگوید موفقیت آقای اوباما بستگی به قابلیت وی در تغیر دادن وضع اقتصاد دارد.

"اگر وضع اقتصاد نشان دهد که رو به بهبود رفته و مشاغل جدیدیکه ایجاد شده است به طرح مصرفی رئیس جمهور ارتباط دارد، شاید در آن موقع وی قادر گردد تا در دیگر زمینه ها چون صحت عامه، محیط زیست، تعلیم و تربیه و دیگر ساحات، کار را آغاز نماید."

(نورمن اورنیستاین) تحلیل گر سیاسی سابقه دار و عضو انستیتوت تجارت پیشه گان امریکا میگوید آقای اوباما در جریان مبارزات موفقانه انتخاباتی ریاست جمهوری، ورزیدگی سیاسی خود را بروز داد.

و اما اورنیتستاین میگوید تیم اوباما حال باید این ورزیدگی و مهارت ها را در عملکرد حکومت پیاده نمایند.

"و وی این کار را با فوق العاده گی و نشان دادن اینکه چگونه حکومت و قصر سفید با هم کار نمایند، آغاز نمود. ولی ما شاید تا مدتها قادر نگردیم تا نتیجه را شاهد باشیم زیرا ادارۀ یک حکومت تا ادارۀ مبارزات انتخاباتی فرق دارد."

آقای اوباما، دوره کار خود را با حمایت بشماری از مردم در نظر خواهی های عامه آغاز نموده است. بعضی از این نظر خواهی ها حاکی از آنست که انتظارات مردم از وی بیحد زیاد میباشد ولی این نظریات نشان نمی دهد که صبر و حوصله مردم عام برای برگشت و جهش وضع اقتصاد توسط رئیس جمهور جدید در داخل کشور و آزمون های مشی های خارجی وی، تا چی حدی خواهد بود!

XS
SM
MD
LG