لینک های دسترسی

Breaking News

میلیون ها تن در معرض خطر مرض تب زرد 


مؤسسهٌ صحی جهان هوشدار می دهد که ذخیرهٌ واکسین (یلو فیڤر) یا تب زرد ، رو به خلاصی است و ملیون ها انسان آسیب پذیر در سراسر جهان در معرض خطر قرار دارند.

مؤسسات، بشمول مؤسسهٌ صحی جهان، و صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال می گویند برای نجات ملیون ها نفر، به پول بیشتر برای تدبیق واکسین در افریقا، و امریکای لاتین در سال آینده ضرورت است.

مؤسسات صحی می گویند قرار است ذخیره واکسین (تب زرد) در سال ۲۰۱۰ خلاص شود. روزه مند لوئیس، رئیس پروژهٌ (ابتکار تب زرد) در مؤسسهٌ صحی جهان است.

وی می گوید وقتی این ذخیره واکسین تمام شود، دیگر پولی موجود نیست تا در مبارزات واکسین به مصرف برسد.

"ما واکسین مؤثر داریم . این واکسین از سال ۱۹۳۹ تا حال موجوده بوده است، و هنوز هم کمتر از یک دالر هر امپول آن ارزش دارد. خلاصه این هنوز یکی از ارزانترین واکسنی است که ما در قسمت صحت عامه داریم."

ولی مشکل ، مشکل پولی است. لوئیس می گوید موسسهٌ صحی جهان و یونسف برای پروگرام جلوگیری از تب زرد در افریقای غربی برای سال آینده به، مبلغ ۱۸۶ ملیون دالر ضرورت دارد. وی می گوید گروه های صحی در نظر دارند تا مردم را در دوازده کشور افریقائی واکسین نمایند، ولی فقط برای ده کشور پول دارند.

"دو کشوری که برایشان پول اختصاص داده نشده گانا، و نایجیریا است. ولی ما در کشور جمهوری افریقای مرکزی، نیز افزایش تب زرد را مشاهده نموده ایم. اکنون ما وقایع این مرض را در کشور های افریقائی و امریکائی مشاهده مینمائیم، که در ۴۰ سال گذشته ندیده ایم، و یا راجستر نشده است."

تب زرد ، ناشی از انتقال یک ویروس توسط پشه ها می باشد. این مرض همه گیر در مناطق جنگلزار موجود است و مردم بیشتر در پایان موسوم بارانی به آن مبتلا می گردند. سالانه در حدود دو صد هزار نفر به این مرض گرفتار می گردد، و در حدود پنجاه و دو هزار نفر تلف می گردد.

مؤسسهٌ صحی جهان می گوید تا کنون عملیهٌ واکسین نمودن در کشور های توگو، مالی، سنیگال، بورکینا فاسو، و کمیرون تکمیل شده است. از زمان ختم تدبیق واکسین تب زرد در این کشور ها تا کنون ، این مرض ظهور نکرده است.

XS
SM
MD
LG