لینک های دسترسی

Breaking News

روزنامه ها در مورد عملیات ائتلاف در هلمند و انتخابات افغانستان


روزنامه گاردین در شماره ۲۸ جولایی خود، مقالۀ را بقلم دگروال تیم کالینز در رابطه به عملیات قوای ائتلاف در هلمند بچاپ رسانیده و میگوید:

در مبارزه علیه شورشیان، آنچه اهمیت دارد آنست که مردم بجانب حکومت، بحیث یک حامی و تامین کننده اهمیت بنگرند نه آنکه بحیث بازدارنده شورش ها.

روزنامه گاردین میگوید عملیات پنجه پلنگ، شورشیان را از پا در آورده و به اداره نو بال افغانستان اجازه داد تا در هلمند کار را آغاز نمایند. مراکز رای دهی، مراکز صحی، مکاتب و صنعت خانه سازی و غیره، حال همه در حال ظهور میباشد.

روزنامه گاردین میگوید و اما این ها همه گزاف تمام شد و عساکر افغان، و بریتانوی و امریکایی تلفات زیادی را در این عملیات متحمل شدند و تلفات بریتانیه از همه بیشتر بود.

و طالبان مثل بخاری همه ناپدید گردیدند، که در حقیقت اکثر شان جهت را تغیر داده، سلاح ها را رها نموده و بزندگی عادی برگشته و از خدمت وظیفه برای طالبان خارج شدند. تعداد اندکی از جنگجویان خارجی قادر بفرار گردیدند، و تعداد بیشتری گرفتار شدند.

دگروال تیم کالینز، در اخیر مقاله خود در روزنامه گاردین میگوید این عملیات ویرا بیاد عملیات در فلوجه عراق انداخت که بعد از پاکسازی عناصر شورشی، مردم محل به حمایت از نیرو های ائتلاف پرداختند و وی پیش بینی میکند که اینکار در هلنمد هم صورت خواهد گرفت.

روزنامه بلومبرگ هم در شماره ۲۸ جولایی خود، مقالۀ را تحت عنوان مبارزات سیاسی کرزی، نویسنده جوان افغان را در زندان نگهداشته است، بنشر سپرده و میگوید:

در حالیکه حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برای حفظ موقعیت خود و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ آگست جد و جهد دارد، یک خبرنگار ۲۵ ساله به اتهام توهین به مقدسات، محکوم به ۲۰ سال زندان گردید.

روزنامه بلومبرگ در دنباله مقاله در مورد قضیه پرویز کامبخش به تفصیل معلومات داده و در ادامه میگوید: و این ها همه برای چی، برای اینکه کرزی مصمم است تا افراطی گرایان مذهبی را خرسند نگهدارد.

روزنامه بلومبرگ میگوید در حال حاضر کرزی با ۴۰ رقیب در انتخابات روبرو میباشد، و با برگشت طالبان و افزایش حملات، از محبوبیت وی هم کاسته شده است.

و با وجودیکه قرار اظهارات جین مک کینز، رئیس بخش افغانستان انستیتوت جنگ و صلح که هفته قبل به شمال افغانستان مسافرت نمود، کامبخش در بی تردیدی بسر میبرد و در حالیکه حکم بخشش وی ماه ها قبل به امضا رسیده است و کرزی هم به همه وعده نموده است که ویرا آزاد میکند، ولی هیچ خبری از این وعده ها نیست؟

روزنامه بلومبرگ در ادامه مقاله از قول مک کینز میگوید دلیل این تاخیر، انتخابات است. طبق اظهارات مک کینز، همه از کرزی نفرت دارند، وی هیچ حامی قوی و ثابتی ندارد و برخلاف آنچه قبلاً پیش بینی شده بود، امکانات پیروزی وی کمتر شده است، به همین دلیل وی دنبال حمایت تندروان و افراطی گرا ها میباشد. و اما حتی این خواهشات مانع آزاد نمودن و بخشش ۵ قاچاق بر مواد مخدر توسط کرزی نشد.

روزنامه بلومبرگ در ختم مقاله مینویسد که پرویز کامبخش، نباید لحظۀ دیگر را در زندان سپری نماید و نباید از وی بحیث یک وسیله در این بازی کثیف استفاده شود.

روزنامه واشنگتن پوست در رابطه به ۷ متهمی گزارش میدهد که در ایالت کارولینای شمالی به اتهام دهشت افگنی تحت محکمه قرار دارند. ۶ تن از این اشخاط تبعه امریکا و یکی دیگر فقط با ویزای دایمی در ایالات متحده بسر میبرد.

البته ارتباط این متهمین به افغانستان آنست که یکی از افراد بنام دانیل بوید که ۳۹ ساله است در دهه ۱۹۸۰ کمپ های دهشت افگنی در پاکستان و افغانستان تعلیم دیده است.

بوید که مسلمان شده است و خود را سیف الله نام نهاده است، سه سال قبل، در ایالات متحده، شروع به استخدام مردان جوان برای جهاد نمود.

روزنامه واشنگتن پوست گزارش میدهد که تا بحال در جریان تحقیقات ارتباطی بین گروه بوید و القاعده کشف نشده است. و اما چندین تن از اعضای این گروه در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به باریکه غزه، اردن و اسرائیل مسافرت نموده اند و این در زمانی بود که تشنجات در آن مناطق افزایش یافته بود.

XS
SM
MD
LG