لینک های دسترسی

Breaking News

خبر نگار تلویزیون شمشاد افغانستان در خیبر کشته شد


مقامات پاکستانی و شاهدان عینی میگویند افراد مسلح ناشناس یک ژورنالیست افغانی مقیم پاکستان را در منطقۀ قبایلی فاقد قانون خیبر در شمال غرب پاکستان بقتل رسانیدند.

یک مقام حکومت محلی گفت جان الله هاشم زاده، ژورنالیست افغانی بروز دوشنبه توسط بس از افغانستان به پاکستان وارد شده بود که بضرب گلوله کشته شد.

شاهدان عینی میگویند تندروان برین بس در نزدیک شهرک جمرود در منطقۀ خیبر حملۀ ناگهانی نموده، به بس داخل شده و او را کشتند.

درین حمله یک نفر دیگر در داخل بس مجروح شد. هیچ گروهی تا بحال ادعای مسؤلیت نکرده است، ولی تندروان القاعده و طالبان در منطقۀ خیبر پاکستان فعال هستند.

هاشم زاده برای چینل تلویزیونی شمشاد افغانستان کار میکرد و به این شهرت داشت که از منتقدین سرسخت شورش طالبان در افغانستان است.

اتحادیۀ فدرال ژورنالیستان پاکستان این واقعه را محکوم کرده توقیف فوری حمله کنندگان و تضمین حکومت را در مورد محافظت ژورنالیستان تقاضا نمود.

در یک خبر دیگر از افغاستان، ناتو میگوید دو تن از عساکرش در جنوب افغانستان شام یکشنبه کشته شدند - در عین روزیکه جنرال امریکایی گفت وضع در افغانستان "جدی و در حال خرابی است".

جنرال ادمیرال مایک مولین طی مصاحبه اش با تلویزیون سی ان این گفت، شورش طالبان از نگاه تخنیکی مغلق تر شده است. او در یک مصاحبه دیگر بیان نمود که در مورد کاهش حمایت مردم امریکا از جنگ افغانستان، نگران است.

او گفت اردوی ایالات متحده جهت جلوگیری از وقوع یک حمله دیگر بر خاک امریکا متمرکز است، و هدف ستراتیژی کنونی اردو در افغانستان مختل ساختن و شکست القاعده، طالبان و متحدین تندور اش میباشد.

ناتو بروز دوشنبه اعلامیه را در مورد مرگ دو عسکرش نشر کرد، ولی در مورد تفصیلی ارائه ننمود.

در ماۀ جولای، قوای بین المللی در افغانستان بیشترین تعداد تلفات را از سال ۲۰۰۱ باینطرف داشت. بروز دوشنبه استونیا گفت دو عسکر آن کشور که در داخل قوای ناتو در هلمند خدمت میکرد، از اثر انفجار یک بم کنار جاده بروز یکشنبه، کشته شدند.

همچنان روزنامۀ نیویارک تایمز بروز یکشنبه نوشت که قوماندان ایالات متحده در داخل قوای ناتو در افغانستان میگوید برای این وظیفه عساکر کافی ندارد.

روزنامه هویت منبع خود را افشا نکرد ولی گفت این قوماندان در ملاقات تازۀ خود به ریچارد هالبروک، نمایندۀ خاص ایالات متحده تاکید کرد که به عساکر بیشتر ضرورت دارد.

هالبروک در همۀ چهار مرکز منطقوی قومانده در افغانستان با مقامات نظامی ملاقات کرد.

این گزارش در حالی منتشر شد که حکومت اوباما منتظر ارزیابی جنرال ستنلی مکرستل، قوماندان قوای ایالات متحده در افغانستان روی اوضاع فعلی میباشد. توقع میرود این ارزیابی تا دو هفتۀ دیگر ارائه شود.

در عین زمان، داکتر عبدالله، وزیر خارجۀ سابق هیئت مبارزات انتخاباتی حامد کرزی را به تقلب وسیع متهم کرد.

هیئت مبارزات انتخاباتی کرزی این ادعاها را تکذیب نموده هیئت مبارزات انتخاباتی عبدالله را به تقلب متهم نمود.

کمیسیون سمع شکایات انتخابات افغانستان میگوید تا بحال ۲۲۵ ادعای تقلب را دریافت داشته که شامل اتهامات پر کردن صندوق ها توسط آرای قلابی و تخویف رای دهندگان میباشد.

کمیسیون مستقل انتخابات که آرا را شمار میکند میگوید بروز سه شنبه افشای نتایج قسمی شمارش آرا را آغاز خواهد کرد.

آقای عبدالله و آقای کرزی هردو ادعای پیروزی کرده اند.

اگر هیچ یک از کاندیدان بیش از ۵۰٪ آرا را بدست نیاورند دور دوم انتخابات دایر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG