لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن پوست: قانون جدید برای محبوسین زندان بگرام


به گزارش روزنامه واشنگتن پوست، مقامات حکومتی امریکا میگویند، طبق سیستم تازه ارزیابی اردوی ایالات متحده که درین هفته تطبیق خواهد شد، صد ها تن از محبوسین که توسط اردوی ایالات متحده در افغانستان در توقیف قرار دارند، برای اولین بار حق این را خواهند داشت تا در مقابل توقیف شان دفاع نموده و برای دفاع از خود، خواستار شاهدین گردند.

این سیستم تازه روی ۶۰۰ افغان که در پایگاه نظامی بگرام در توقیف اند، اجراء میشود. زندانیان در بگرام بدون داشتن وکیل و یا هم بدون اینکه دلیل توقیف خود را بدانند، سال های زیادی است که حبس میباشند.

به گفته یک مامور ارشد امریکایی، زندان بگرام منبع عمده خشم در مقابل قوای ائتلاف در افغانستان است. توقیف شدگان در بگرام در ماه جولای در اعتراض بخاطر توقیف شان، از دیدن مامورین کمیته بین المللی صلیب سرخ و قایم کردن ارتباط با خانواده هایشان از طریق تیلی کنفرانس، خود داری نمودند.

به گفته مقامات، هدف مقررات تازه ایجاد "یک سیستم قوی تر" میباشد که برای توقیف شدگان اجازه میدهد قضایای خود را ابراز نمایند.

طبق مقررات تازه، برای هر زندانی یک مامور نظامی امریکایی تعیین خواهد شد، نه وکیل مدافع. مامور امریکایی خواسته های زندانی را پیشکش نموده و مدارک علیه او را مورد بررسی قرار خواهد داد.

مامور امریکایی گفت، توقیف شدگان در مقابل هیت متشکل از مقامات نظامی قرار گفته و حق این را خواهند داشت تا شاهدین خود را فرا خوانده و مدارک خود را "در صورت که معقول باشد"، پیشکش نمایند.

هیت تعیین خواهد کرد که آیا زندانیان در ایالات متحده حبس گردند، به مقامات افغان سپرده شود و یا آزاد شوند. برای کسانیکه باید در توقیف باقی بمانند، بررسی هر ۶ ماه تکرار میگردد.

سیستم در بگرام مشابه بررسی سالانه حکومت امریکا برای مظنوین دهشت افگنی در زندان گوان تینامو در کیوبا است.

این مامور دولتی امریکایی که نمی خواهد نامش افشاء گردد گفت، "این یک سیستم درستی خواهد بود. زیرا ما صرف افراد مستحق را باید در قید داشته باشیم."

موسسات حقوق بشر این سیستم را گامی به جهت درستی خوانده ولی گفته اند این یک اقدام کافی نیست. محمد علی، عضو موسسه حقوق بشر که مقر آن در نیویارک است میگوید، " هر نوع اقدام در بهتر ساختن وضع زندانیان که در قید ایالات متحده در افغانستان اند، پیشرفت خوبی خواهد بود، ولی دیده شود که آیا سیستم جدید میتواند توقیف های خود سرانه و نا معین را که موضوع داغ در زندان بگرام بوده است، علاج نماید؟ او میگوید، "این سیستم باید به زندانیان وکیل قانونی بدهد، تا میکانیزم بصورت درست به پیش رفته و از توقیف شدگان به درستی دفاع گردد – چیزیکه سیستم تازه فاقد آن است.

روزنامه نیویارک تایمز: پنتاگون زندان بگرام را مسدود ساخته و عوض آن یک ساختمان ۴۰ متر مربع عصری را اعمار مینماید.

زندان بگرام محلی پنداشته میشود که در سال های قبل در مقابل زندانیان از شیوه های شدید، به شمول بی خواب ساختن زندانیان استفاده میشد.

در آن زندان دو زندانی افغان در سال ۲۰۰۲ بعد از لت و کوب توسط عساکر امریکایی هلاک گردیدند. بگرام همچنان توقیف گاه مظنوینی دهشت افگنی است که در بیرون افغانستان و عراق دستگیر میگردند.

زندانیان در بگرام دست به اعتراض زده و از گرفتن حمام، بازدید خانواده هایشان و مامورین صلیب سرخ و انجام فعالیت های دیگر خود داری کرده اند.

در رابطه با ادامه خشونت ها در افغانستان، نیوریارک تایمز گزارش میدهد که ۵ امریکایی بروز شنبه در جریان بمباری ها و حملات متعدد در سراسر افغانستان، کشته شدند. این نشان دهنده توانایی طالبان در راه اندازه شورش در اکثر نقاط افغانستان میباشد.

همچنان به گفته مقامات افغان، ۳۹ تن افغان ملکی و اعضای قوای امنیتی طی حملات که در شمال، جنوب و همچنان در شرق افغانستان بروز جمعه و شنبه رخ داد، کشته شدند.

به قرار گفته براین نرنجو، آمر امور امنیتی و مامور قومانده اردوی ایالات متحده در افغانستان، سه عسکر امریکایی با تصادم عراده شان با بم کنار جاده و آتش باری شورشیان در غرب افغانستان هلاک گردیدند.

دو عسکر امریکایی نیز در شرق افغانستان توسط انفجار بم های کنار جاده کشته شدند.

ولی تلفات عمده از اثر انفجار یک بم کنار جاده در اروزگان صورت گرفت که در بعد ظهر روز جمعه ۱۴ تن را به شمول ۴ زن و سه طفل در یک موتر مینی ون هلاک ساخت.

همچنان حمله عمده دیگر در ولایت کندوز رخ داد - جایکه بعضی ار پولیسان در ولسوالی امام صاحب با شورشیان ارتباط قوی دارند.

جمعه خان، آمر پولیس میگوید صبح شنبه یک تن از پولیسان ۸ پولیس دیگر را زهر داده و حمله طالبان را در محل وظیفه شان اجازه داده است.

جمعه خان، آمر امور امنیت طالبان، ملا نعمت الله را مقصر این حمله خوانده است. در اکثر نقاط افغانستان، طالبان حکومات محلی خود را مستقر ساخته اند که دارای مامورین امنیتی و قضایی میباشد. سیستم طالبان در اکثر جا ها نسبت به حکومت افغانستان نفوذ بیشتری دارد.

روزنامه لاس انجلس تایمز در مورد اعزام عساکر بیشتر امریکایی به افغانستان مطلبی نوشته است.

ننسی پلوسی، ریس مجلس نمایندگان بروز پنجشنبه گفت، از طرف کانگرس و نهاد های دیگر در ایالات متحده، در قسمت اعزام عساکر بیشتر به افغانستان حمایت زیادی دیده نمی شود - که این نشانه مشکلات در ستراتیژی حکومت براک اوباما در نقطه بسیار حساس جنگ در افغانستان است.

در حالیکه تلفات در افغانستان رو به افزایش بوده و این کشور در گیر مسله اتهامات وسیع در انتخابات است و مامورین خواستار پیشرفت در جنگ تا میانه سال آینده میباشند، چندین متخصص هشدار داده اند که حکومت امریکا باید بصورت فوری طرز معامله با جنگ را توضیح بدهد.

پلوسی مربوط حزب دیموکرات از سان فرانسیسکو، بصورت عامه در قسمت اعزام عساکر بیشتر به افغانستان اظهار شک کرده است.

یک هفته قبل ازین، جنرال ستنلی مک کریستل، قوماندان ارشد امریکا در افغانستان، ارزیابی سری را که قرار توقع خواستار اعزام عساکر بیشتر به افغانستان است، به حکومت تسلیم نمود.

از پلوسی و اعضای دیگر کانگرس در مورد این ارزیابی پرسیده خواهد شد، ولی پلوسی به خبرنگاران گفت از تقاضای اعزام عساکر بیشتر به افغانستان استقبال زیادی صورت نخواهد گرفت.

اوباما قبلا اعزام ۲۱ هزار عساکر اضافی را به افغانستان برای تقویه قوای امریکایی در جنگ علیه شورشیان به تصویب رسانیده است. این رقم تعداد مجموعی عساکر امریکایی را به ۶۸ هزار نفر خواهد رساند. همچنان ۳۸ هزار ناتو در کشور های مختلف در افغانستان مستقر اند، ولی تلاش جنگ در کشور های چون برتانیه، آلمان و کانادا از محبوبیت زیادی بر خورد دار نیست.

و بلاخره روزنامه واشگتن پست در رابطه با انتخابات افغانستان مطلبی نوشته است:

واشنگتن پست مینوسد، در حالیکه انتخابات افغانستان در دایره مشکل اتهامات تقلب مچرخد، ریس جمهور حامد کرزی و رقیب عمده اش عبدالله عبدالله تاکید کرده اند که پروسه بررسی آرائ که اکنون زیر کار است، سر انجام به حمایت آنان بوده و این کار دیموکراسی لنگان در افغانستان را نجات خواهد داد.

ولی مردم در مورد بی حوصله شده اند. حامد کرزی بصورت غیر رسمی بیش از ۵۰ فیصد رای حاصل نموده است. بروز شنبه مامورین امور انتخابات گفتند، کرزی ۵۴ فیصد و عبدالله عبدالله ۲۸ فیصد آراء کسب نموده اند. و تا به حال ۹۲ فیصد آراء از مراکز رای دهی شمار شده است. و حالا مامورین افغان و خارجی میگویند تحقیقات در مورد تقلب نتایج انتخابات را ملوث تر میسازد، و کدام راه حلی را هم پیشکش نمی کند.

اگر هیت بررسی انتخابات که از حمایت ملل متحد برخورد دار است بگوید که حامد کرزی در بیست آگست برنده شده است، به گفته تحیل گران، طرفداران عبدالله عبدالله نتیجه را قبول نکرده و کشور به خشونت های فرقوی درگیر خواهد شد.

هیت بررسی همچان ممکن است بگوید یک تعداد زیاد آراء تقلبی و غیر قانونی بوده و بنا انتخابات باید از سر صورت گیرد. ولی اکثر مردم میگویند رای گیری دوباره پر مصرف، خطر ناک، پر از تقلب و ناممکن است، مخصوصا در هنگامیکه زمستان فرا میرسد.

یک خیاط ۴۵ ساله افغان میگوید، اگر کسی مرتکب تقلبی شده است، باید مجزات گردد. ولی این کشور تحمل انتخابات دوباره را ندارد. پول باید به جا های دیگری چون ساختن سرک ها و کار ها مصرف گردد. او میگوید، کرزی و عبدالله باید یک دیگر خود را قبول کنند، با هم قول داده و برای ساختن کشور کار نمایند.

XS
SM
MD
LG