لینک های دسترسی

Breaking News

نشر ارزیابی سری قوماندان امریکا در مورد افغانستان و دور تازۀ مباحثات


نشر ارزیابی سری قوماندان جدید قوای امریکا و ناتو در افغانستان، منجر به دور تازۀ مباحثات گردیده است که ائتلاف چی استراتیژی را باید اخذ و به چی تعداد عساکر برای عملی نمودن این استراتیژی نیاز میباشد.

رئیس جمهور براک اوباما در ماه مارچ ستراتیژی خود را برای افغانستان اعلام نمود.

وی اظهار داشت که هدف عمده باید آن باشد که افغانستان بحیث پایگاهی برای حمله به ایالات متحده مبدل نگردد، چنانیکه در سال ۲۰۰۱ بود، وی گفت برای جلوگیری از اینکار باید مانع برگشت طالبان بقدرت شد.

وی اضافه نمود: "برای شش سال، افغانستان منابعی را که ضرورت داشت حاصل ننمود و دلیل آن جنگ عراق بود. حال ما باید تعهدی را متقبل گردیم که اهداف ما را بر آورده سازد."

و حال، قوماندان جدید رئیس جمهور اوباما در افغانستان، نیازمندی های خود را پیشکش نموده است. طی یک ارزیابی سری که بروز دوشنبه در روزنامه های واشنگتن پوست و نیویارک تایمز بچاپ رسید، جنرال ستانلی مک کرستل گفته است که وی به نیرو های بیشتر نیاز دارد و بدون این نیرو ها ممکن است تلاش ها ناکام گردد.

جنرال مک کرستل تعداد عساکر مورد نیاز خود را در این تقاضا، مشخص ننموده است ولی کارشناسان میگویند وی شاید ۴۰ هزار عسکر اضافی را تقاضا نماید و شاید هم بیشتر، که البته این به اضافه ۶۸ هزار عسکریست که سال قبل دو چند شده بود.

رئیس جمهور اوباما، بعد از مشاهده این ارزیابی تاریک، در هفته جاری به شبکه های تلویزیونی گفت که وی در حال بررسی، ستراتیژی شش ماه خود میباشد و این سوال را مطرح نموده است که آیا حمایت از حکومت افغانستان، تحکیم نیرو های امنیتی آنکشور و مصئون ساختن ولایات کلیدی، یک روش درست است؟ و اینها همه در پلان جنرال مک کرستل، گنجانیده شده است.

در هفته گذشته، رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا تقاضا نمود تا در جریان کار حکومت روی این موضوع، از صبر و حوصله باید کار گرفت.

"در حقیقت من عقیده دارم که رئیس جمهور این حق را دارد تا ارزیابی را خود مورد غور قرار داده و جواب سوالات خودش، سوالات من و سوالات دیگران را در مورد این موضوع ، دریافت نماید."

بر علاوه، حال مامورین میگویند که ارزیابی جنرال مک کرستل فقط یک بخش از بررسی جامع ستراتیژی افغانستان توسط حکومت اوباما میباشد، که دومین بررسی از زمان ریاست جمهوری براک اوباما از ماه جنوری میباشد.

تردید و دودلی رئیس جمهور برای تصویب عملی شدن طرح نظامی ستراتیژی که وی در ماه مارچ اعلام نمود، بسیاری از مفسرین را گیج نموده است.

روزنامه واشنگتن پوست در سرمقاله خود این بررسی را تکان دهنده خوانده است و روزنامه یو اس ای تودی میگوید نیاز مبرهم به شفافیت است و علیه استفاده از مناصفه منابع برای رسیدن به اهداف، هشدار میدهد.

تامس دانالی مفسر عضو انستیتوت محافظه کار امریکن انترپرایس میگوید رئیس جمهور اوباما باید پیشنهادات جنرال مک کرستل را بپذیرد و بعد مردم امریکا را متقاعد سازد که با آن موافقه نمایند. نظر پرسی های عامه حاکی از افزایش شک و تردید در بین امریکایی ها میباشد.

"البته که آنان شکاک خواهند بود، مگر اینکه رئیس جمهور اوباما استدلال قوی را برای شان عرضه دارد. یکسال قبل، وی روی این استنباط که عراق یک اشتباه بود و ما باید روی افغانستان توجه نمائیم، مبارزات انتخاباتی خود را دنبال میکرد. معلوم است وقتی که از قصر سفید، یک آواز متردد بیرون می آید، امریکایی ها هم متردد میگردند."

در جانب دیگر دیدگاه سیاسی، جاناتان موگن ستاین عضو موسسه ترقی خواه مطالعات راه سوم نیز ارزیابی مک کرستل را تائید نموده و میگوید رئیس جمهور باید پیشنهادات جنرال مک کرستل را بپذیرد:

"فکر نمی کنم کدام خبر تازۀ در این ارزیابی بوده باشد. آنچه این ارزیابی میگوید آنست که اوضاع در افغانستان بصورت مصیبت باری وخیم است که به نظر من، عملاً حقیقت دارد. ولی اینکه اوضاع قابل بهبودی نیست و یا ما قادر به تغیر اوضاع هستیم، باید بگویم اگر ما متعهد بیک ستراتیژی مناسب بوده و منابع را کاملاً به این استراتیژی اختصاص دهیم، هر آنچه که جنرال مک کرستل در ارزیابی خود گفته است، برای من قابل فهم میباشد."

مورگن ستاین میگوید عساکر امریکایی حال در جنگ با شورشیان در میدان جنگ و در جامعه، با تجربه شده اند. وی میگوید آنان قادر خواهند بود تا طالبان و القاعده را در افغانستان شکست دهند، چنانیکه در عراق به موفقیت های قابل ملاحظۀ علیه شورشیان نایل آمدند، اگر رئیس جمهور به اندازه کافی قوا و دیگر منابع را ارسال دارد. آنان اینکار را انجام خواهند داد.

و اما، برای آقای اوباما این تصمیم چندان هم آسان نیست. چند ماه قبل، وی افزایش قوا را بمیزان ۲۰ هزار عسکر برای افغانستان تصویب نمود، تا عملیات شدیدتری علیه ساحات مستحکم طالبان صورت گیرد.

نتیجه این افزایش، پیشرفتهای در منطقه بود و اما میزان تلفات امریکایی ها هم شدیداً افزایش یافت. تنها در سه ماه اخیر، بیشتر از ۲۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان کشته شدند. و در مجموع در سال جاری ۳۶۴ عسکر امریکایی کشته شده اند که ۲۵ در صد از تلفات اردوی امریکا از آغاز جنگ در افغانستان میباشد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا تائید نموده است که تلفات شدید و اهمیت ستراتیژیک این تصامیم، فشار سنگینی را بروی وارد آورده است:

"ما باید درک کنیم که تصامیمی را که رئیس جمهور در مورد افغانستان با آن مواجه است، یکی از مهم ترین ‌تصامیمی است که وی در ریاست جمهوری خود با آن مواجه شده است، و اینکه چگونه پیش آمد نمایم. و این وضعیتی است که به نظر من برای اتخاذ این تصمیم نباید عجله بخرچ داد."

وزیر دفاع امریکا پیشنهادات در مورد افزایش حملات هوایی را نسبت به عملیات عساکر در زمین رد نمود.

ولی بعد از هشت سال جنگ، و افزایش تلفات و کاهش حمایت مردم امریکا و در پهلوی آن به مخاطره بودن امنیت ملی امریکا وی میگوید که حکومت به وقت کافی نیاز دارد تا یک تصمیم درست را اتخاذ نماید.

XS
SM
MD
LG