لینک های دسترسی

Breaking News

کارشناسان: برای افغانستان ستراتیژی واحد بسنده نیست


در حالیکه اداره اوباما رییس جمهور ایالات متحده مشغول مطالعه آخرین ارزیابی ها ییکه جنرال ستانلی مک کریستل درمورد اوضاع کنونی افغانستان فرستاده است، می باشد. کارشناسان در واشنگتن به این باور اند که مشکل افغانستان با دنبال نمودن یک ستراتیژی واحد برای تمام کشور حل شده نمی تواند.

آنان می گویند مناطق و شرایط مختلف کشور نیاز به ستراتیزی وتاکتیک های متفاوت دارد.

در حالیکه مقامات افغان واداره ایالات متحده قبل از اتخاذ ستراتیژی در مورد افغانستان منتظر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری کشور می باشند ، خشونت هاییکه در افغانستان به طالبان نسبت داده میشود درین اوآخر افزایش یافته و تلفات زیادی را در قبال داشته اشت .

وزیر خارجه ایالات متحده هیلاری کلینتن گفته است با آنکه نتایج اولیه شمارش آرا رییس جمهور کرزی را با کسب بیشتر از پنجاه در صد آرا نشان میدهد ، با آنهم واشنگتن منتظر است تا ادعای تقلب در انتخابات چگونه انجام می پذیرد.

کلینتن: "ما منتظر نتایج می باشیم که امید به زودی معلوم شود ، سپس تعهد جدیدی را در مورد چگونگی رسیدن به اهداف ستراتیژیک اتخاذ خواهیم نمود ، و این مربوط به رییس جمهوراست که بهترین راه رسیدن به آنرا تعیین نماید".

جنرال مک کریستل با اظهار اینکه شرایط خطرناک بوده و بدون قوای اضافی ، ماموریت نیرو های ایتلاف ممکن است به ناکامی مواجه شود ، خواستار اعزام نیرو های بیشتریبه افغانستان گردیده بود .

به گفته کار شناسانی که در افغانستان بسر برده اند ، ایالات متحده و متحدانش بایستستراتیژی های متعدد و متفاوتی را با در نظر داشت مناطق جنوبی ، شرقی ، شمالی و غربی کشور دنبال نمایند .

به گفته پژوهشگر دانشگاه دیپالی موکوپادیای، جنوب جاییستکه در آنجا قوای بحری ایالات متحده و قوای ناتو توانسته اند در منطقه طالبان به ویژه هلمند ، پیشرفت کوچکی نمایند ، که آنهم شاید موقتی باشد.

موکوپادیای: "به هر اندازه ییکه نیرو های بیشتری در منطقه گماشته شده و عملیات گسترده نظامی علیه طالبان صورت گیرد، آنان بلافاصله دوباره از مرز عبور نموده ،به پاکستان رفته و منتظرختم جنگ میمانند. به این ترتیب به نظر میرسد حل سیاسی یگانه راه قابل ملاحظه باشد".

رییس جمهور کرزی گفتگو با عناصر میانه رو طالبان را پیشنهاد نموده ولی تا کنون در زمینه پیشرفتی حاصل نگردیده است.

موکوپادیای می گوید نیرو های بین المللی در شمال افغانستان شرایط را عوض نمودند ولی بعدا منطقه را رها کردند در حالیکه به گفته وی ،ستراتیژی باید آن باشد که پیشرفتحاصل شده در مزار شزیف مستحکم تر گردد .

بعضی از کارشناسان می گویند شرق افغانستان منطقه ایست که شاید قبایل محلی آماده باشند تا با حکومت دست همکاری بدهند.

XS
SM
MD
LG