لینک های دسترسی

Breaking News

مامورین امریکايي: حکیم الله محسود کشته شده


مقامات ایالات متحده قبل از اینکه بطور قطعی بگویند که حکیم الله محسود کشته شده است، بررسی معلومات خویش را روی دست گرفته اند.

تا هنوز کدام شواهدی دال بر کشته شدن محسود در دست نیست.

اما توضیحات اخیر ایالات متحده، گفته های مقامات پاکستانی را تایید میکند که هفته ها قبل گفته بودند، آنان عقیده دارند که محسود در جریان درگیری های داخلی میان طالبان در پی کشته شدن بیت الله محسود رهبر پیشین این گروه، از بین رفته است.

مقامات عقیده دارند که بیت الله محسود زمانیکه در اوایل ماه اگست در منزل خسرش در وزیرستان جنوبی به سر میبرد، طی حمله راکتی ایالات متحده کشته شد.

اوایل هفته جاری، سرویس اردوی بی بی سی تصاویر ویدیویی را به نشر سپرد که جسد محسود را نشان میداد.

چنین فرض میشود که حکیم الله محسود در پی بلند شدن آوازهء کشته شدن اش با مطبوعات سخن گفته است، اما مقامات پاکستانی میگویند آنان انگیزه ای برای قبولی این حادثه دارند، و آنهم اینکه پسرکاکای محسود مدعی شده است که از این پس او رهبر طالبان است.

همچنین بروز جمعه، مقامات استخباراتی پاکستان گفتند، آنان باور دارند که در حمله راکتی ایالات متحده در اواخر ماه اگست در وزیرستان جنوبی، طاهر یولداش جنگجوی ازبکِ مرتبط با القاعده، کشته شد. اما طالبان فوراً این گزارش را رد کردند.

خالد عزیز تحلیلگر مسایل امنیتی میگوید: هرگاه محسود و یولداش براستی کشته شده باشند، پس جنگجویان باید در تلاش تعیین رهبران جدید باشند.

اما وی پیش بینی میکند که نیرو های نظامی هنوز هم با در این ساحه با نبرد های سنگینی مواجه اند.

"جنگجویان با تیلفون ها و مخابره بی سیم مجهز استند. آنان به خوبی مسلح گردیده و سازمان داده شده استند. و نیز آنان از امتیازاتی که این ایالت دارد به نفع خود استفاده میکنند."

در عین حال اردوی پاکستان تمام راه های ورودی و خروجی به وزیرستان جنوبی را که گمان میرود جنگجویان محسود در آن مستقر اند، مسدود ساخته اند.

مقامات ملل متحد میگویند: از آنجاییکه نیرو های نظامی بصورت آشکارا تاریخی را برای راه اندازی یک عملیات گسترده در این منطقه تعیین نکرده است، در حدود 80 هزار تن با پیش بینی یک حمله جدید، منطقه را ترک گفته اند.

XS
SM
MD
LG