لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات افغانستان و اظهار دلگرمی هلری کلنتن


هلری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده بروز دو شنبه گفت، جهت گیری تلاش ها بخاطر حل مناقشات انتخاباتی در افغانستان مایهء دلگرمی وی شده است.او میگوید:وی مطمئن گردیده است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان قبل از فرا رسیدن زمستان سخت برگذار شده میتواند.

کلنتن و بعضی دیگر از مقامات ایالات متحده از مسیری که رویداد ها در افغانستان به وقوع میپوندند، اظهار دلگرمی نموده اند.

این اظهارات خانم کلنتن بعد از آن بیان میگردد که کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی که از سوی ملل متحد حمایت میگردد، آرای بیش از 200 مرکز رای دهی در انتخابات 20 اگست در افغانستان را باطل نمودند، این امر سبب شد تا آرای رئیس جمهور کرزی زیر 50 در صد که برای جلوگیری از دور دوم ضروری بود، سقوط نمایند.

خانم کلنتن در گفتگو با خبرنگاران گفت:وی با رئیس جمهور کرزی و رقیب عمدهء انتخاباتی او داکتر عبدالله عبدالله وزیر پیشین خارجه افغانستان تماس مفصل تیلفونی برقرار نموده و از آنچه که از این دو شنیده ، ترغیب گردیده است.

"من نهایت امیداوارم که طی چند روز آینده شاهد اتخاذ تصمیمی مبتنی بر قانون اساسی باشیم. "

نگرانی هایی در خصوص برگذاری مصئون دور دوم انتخابات طی هفته های آینده بنا بر بروز نا امنی ها و فرارسیدن زمستان موجود است.اما کلنتن گفت وی اطمینان کامل خاطر از سوی قوماندانان قوای امریکایی و ناتو و نیز مقامات امنیتی افغانستان در یافت نموده است که برگذاری دور دوم مطلقاً امکان پذیر میباشد.

خانم کلنتن تصدیق نمود که طولانی شدن جرو بحث های انتخاباتی یکی از عواملی بود که بررسی پالیسی حکومت امریکا را توسط آقای اوباما در مورد اینکه آیا نیرو های بیشتر به افغانستان اعزام گردد یا خیر، به تاخیر انداخت.

"بدیهی است که این یک بخش بزرگ بررسی ستراتیژیک ما است تا انتخابات را موفقانه پشت سر بگذاریم، حکومت جدیدیرا مستقر سازیم تا ممثل همکاری هایی باشد که ما بخاطر پیشرفت در تلاش آن استیم."

رام امانویل رئیس دفتر آقای اوباما بروز شنبه در مصاحبه بایک تلویزیونامریکایی گفت: سوال اصلی این نیست که ایالات متحده چه تعداد عسکر اعزام میکند، بلکه سوال در اینجاست که ایا اینها میتوانند همکاران معتمد بوده و امنیت و خدماتی را که مردم افغان به آن ضرورت دارند، فراهم سازند.

گفتنیست که جنرال ستنلی مک کرستل قوماندان ارشد نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان هشدار داده است که اگر نیرو های بیشتر به افغانستان اعزام نگردد، جنگ با طالبان میتواند به باخت منجر گردد.وی مکرراً تقاضای اعزام 40 هزار سرباز اضافی را مینماید.

XS
SM
MD
LG