لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجرت سیل آسای افغانها به تاجکستان


روزنامهٌ واشنگتن پوست در شمارهٌ امروزی خود می نویسد، عبدالعزیز در همان شبی که پسر یازده سالهٌ اش از گرفتاری توسط اختطاف کننده گان نجات یافت، چند توته مال خود را به موتر گذاشته و هژده مایل را در امتداد سرحد عبور نمود و وارد تاجکستان گردید.

او در حالیکه یک اطاق خالی و بدون برق را در خارج شهر دوشنبه به کرایه گرفته است، می گوید زندگی نمودن در افغانستان بسیار خطر ناک است و می گوید ما هرگز دوباره بر نمی گردید.

تعداد روز افزون افغانان همه روزه بخاطر گریز از خشونت و بی قانونی در افغانستان ، به تاجکستان رو می آورند. چنین پنداشته میشود این حالت ممکن امنیت آسیای مرکزی را نیز به خطر مواجه سازد.

کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهنده گان می گوید از ماه جنوری سال ۲۰۰۸ تا کنون ۳۶۰۰ افغان به تاجکستان پناه برده است.

تاجکستان غریب ترین کشور آسیای میانه است که توجهٌ بین المللی کمتر به آن معطوف گردید است. از نظر منابع نفتی غنی نیست و ، صادرات پنبه ، الومنیم و فرستادن پول آنعده شهروندان تاجکی که در خارج کار می کنند، ۴۰ فیصد عاید مجموعی داخلی کشور را تشکیل می دهد. ولی در حالیکه طالبان در سال جاری در ولایت قبلاً آرام قندز نفوذ نموده اند، تاجکستان حیثیت خط مقدم بین شورش و آسیای میانه را به خود گرفت است. این شهر دوشنبه است که عساکر اروپائی در راه رفت و برگشت از افغانستان، در هوتل های آن سپری می نمایند .

پس از آنکه کشور های آسیای میانه در سال جاری موافقه نمودند که به قوای نظامی امریکا اجازه دهند تا از خطوط مواصلاتی شان برای انتقال تدارکات غیر مهلک ، البته بحیث راه متناوب استفاده نماید، طالبان هوشدار انتقام جوئی را داده اند.

در عین زمان متخصصین نظامی می گویند که سرکوبی قوای امنیتی پاکستان، اعضای جنبش اسلامی ازبکستان را ، که با القاعده ارتباط دارند، وادار می سازد تا به کشور شان برگردند، که این خود منجر به افزایش بی ثباتی منطقه می گردد.

قوای امنیتی تاجکستان، ازبکستان، و قرغزستان ، در سال جاری از تصادمات با دهشت افگنان اسلامیست، جنگجویان مخالف، و قاچاقبران مواد مخدر افغانستان گزارش داده اند.

رشید عبودلو ، یک مفسر بی طرف در دوشنبه می گوید ارتباط نزدیک بین دهشت افگنان و افزایش گروه های قاچاقبران مواد مخدر تهدید بزرگتر برای آسیای میانه می باشد.

XS
SM
MD
LG