لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ٢٠٠٩مرگبارترین سال برای افغانهای ملکی


ملل متحد می گوید تعداد تلفات ملکی در جنگ مربوط به خشونت درافغانستان در سال گذشته به بلند ترین سطح در مقایسه به شروع جنگ درسال 2001 رسیده است.

در گزارش منتشرۀ روز چهارشنبه، تحقیق کنندگان ملل متحد گفتند تلفات افراد غیرنظامی توسط طالبان و شورشیان دیگر در مقایسه به سال قبل میلادی 40 درصد بلند رفته است، اما تعداد تلفات قوای ائتلاف 28 درصد کاهش یافته است.

ملل متحد می گوید 2412 نفر غیرنظامی در سال 2009 کشته شدند که دو برسه آنها توسط تندروان مخالف حکومت کشته شده اند.

اکثر کشته شدگان از اثر بم های انتحاری، بم های دست ساز، و کشتار به سبک اعدام هلاک شده اند. حملات هوايي ائتلاف مسئول 60 درصد مرگ توسط عساکر ائتلاف می باشد.

تلفات افراد غیرنظامی مرتبط به جنگ، موضوعی حساس در افغانستان است، و رهبران سیاسی ختم حملات هوایی و حملات شبانۀ عساکر خارجی را تقاضا کرده اند. قوماندانان ایالات متحده بسرعت به کاهش تعداد حملات شان واکنش نشان دادند و حفاظت ازافراد ملکی را یک اولیت قرار دادند.

اما مقامات گفتند تندروان طالبان به استفاده از افراد ملکی به حیث سپر انسانی ادامه می دهند.

درهمین حال، درخشونت بروز چهارشنبه مقامات گفتند چهار عسکر افغان و یک فرد ملکی وقتی کشته شدند که برای خنثی کردن بمی در ولایت خوست سعی می کردند. قوای ناتو گفت دو عسکر ایالات متحده از اثر انفجار بم در شرق کشته شدند و یک فرانسوی درحمله با بم در شمال شرق کابل کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

مرگ عسکر فرانسوی در یک هفته سومین نفر می باشد. فرانسه درمجموع 39 عسکر در افغانستان از 2001 بدینسو ازدست داده است.

همچنین بروز سه شنبه، ناتو ادعاهایی را تکذیب کرد که گویا عساکر خارجی بر احتجاج کنندگانی آتش باری کردند که به خاطر توهین به قرآن کریم در ولایت جنوبی هلمند اعتراض کرده بودند.

اما مقامات افغان در منطقه گرمسیر آن ولایت گفتند درگیری هایی بین قوای امنیتی و احتجاج کنندگان حداقل شش کشته برجا گذاشت.

ناتو اذعان داشت که عساکر در آن اعتراض حاضر بودند اما گفت یک شورشی از خفاء بر جمعیت آتش باری کرد. ائتلاف گفت عساکرش مرد مسلح را شناسایی کرده او را کشت.

XS
SM
MD
LG