لینک های دسترسی

Breaking News

چالش های سیاسی ومنطقوی مانع اماده شدن طالبان برای مذاکره 


کنفرانس لندن برای افغانستان که در 28 جنوری امسال در لندن برگذارشد یکی از مباحث انرا گفتگو ومذاکره با طالبان تشکیل میداد که هیت افغانی نیز با طرح که برای ادغام مجدد طالبان اماده ساخته بود به قناعت جامعه جهانی پرداخت واز این طرح حکومت افغانستان همه شاملین نشست لندن با یک صدا استقبال نموده وبشمول ایالات متحده امریکا از طرح دولت افغانستان حمایت نمودند.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در نشست بین الملی لندن رسما از عربستان سعوذی خواست تا در پیشرفت مذاکره با طالبان دولت افغانستان را یاری وکمک بدارد پس از پایان کار موفقانه نشست بین الملی لندن حامد کرزی به عربستان سعودی رفت تا از ملک عبدالله پادشاه انکشور بخواهد در زمینه پایان جنگ در افغانستان میانجیگری کند.

گرچی بحث مذاکره با طالبان طرح تازه نیست زیرا دولت افغانستان حداقل از دو سال به این سو تلاش کرده است تا با طالبان وارد مذاکره شود.

اما هر باریکه مقامات دولت افغانستان اعلام مذاکره را نموده طالبان از خود واکنش نشان داده وهرگونه مذاکره با دولت افغانستان را رد نموده اند ودر اخرین مورد هم با انتشار اعلامیه ای که از آدرس << شورای رهبری امارت اسلامی افغانستان.

در مورد کنفرانس لندن منتشر شده واکنش نشان داد و این اجلاس را <<بی فایده>> عنوان کرداند. در این اعلامیه طالبان با لحن نسبتا ملایمی جامعه جهانی را مخاطب قرار داده و بحث را که جامعه جهانی برای پایان دادن به فعالیت طالبان اغاز میدارند انراغیر واقعی خوانده اند.

اینکه چرا طالبان برای رفتن به پای میز مذاکره حاضر نمیشوند صاحب نظران چالش های سیاسی ومنطقوی را یکی از ان عواملی میدانند که مانع رفتن طالبان برای مذاکره میشود

نصرالله استانکزی استاد فاکولته حقوق وعلوم سیاسی در پوهنتون کابل بدین باور است که عربستان سعودی توان انرا دارد تا بالا ی طالبان فشار بیاورد ولی وی میگوید تا ان زمان که سازمان ها استخبارتی پاکستان وعربستان سعودی هم اهنگ نشوند کاری ساخنه نمیشود.

اقای استانکزی هم چنان میگوید: باید دولت افغانستان فضا اعتماد را برای اماده شدن طالبان برای رفتن به پروسه صلح بوجود بیاورد.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی میگوید: << دولت افغانستان مذاکره را از دیدگاه ضعیف اغاز نموده است وچنین مذاکرات باید از قوت نیرومندی برخوردار باشد.

تورن جنرال خالد هادی کارشناس مسایل سیاسی ونظامی بدین باور است که <<جامعه جهانی الی برگذاری کنفرانس لندن در مسله ادغام مجدد یا براه اندازی مذاکرات صلح باطالبان از جدیت کار نگرفته اند اقای جنرال خالد بدین باور است

"در صورتیکه چنین ترتیبات گرفته شود و از جدیت کار گرفته شود در انصورت بباور اقای خالد اغاز خو بی برای مذاکره با طالبان خواهد بود".

اقای خالد هم نفوذ پاکستان را نادیده نگرفته میگوید: تا هنوز اردو واستحبارات پاکستان اماده برای ایجاد یک تفاهم نشده اند پیشتراز این آقای کرزی ملا محمد عمر رهبر طالبان را مخاطب قرار داده وگفته بود <<در صورتیکه ملا عمر اخند بخواهد وی حاضر است در جایی که ملا محمد عمر تعیین کند با او ملاقات کند.

گرچی بحث مذاکره با طالبان طرح تازه نیست و دولت افغانستان حداقل از دو سال به این سو تلاش به خرچ داده است تا با طالبان وارد مذاکره شود. اما به باور برخی از صاحب نظران افغان هر گاه گروه طالبان در نخستین مذاکرات برای افغانستان در شهر بن

کشور المان در سال ۲۰۰۱ شرکت داده می شدند ممکن است درحال حاضر چنین ضرورتی برای مینجیگری کشور های دیکر برای تامین صلح در افغانستان وجود نمی داشت.

گروهی طالبان در سال ۱۹۹۴میلادی در اسپین بولدک قندهار تشکیل ودر سال ۲۰۰۱ میلادی پس از حملاتی نیروهای آمریکا به افغانستان سقوط کرد.

XS
SM
MD
LG