لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: پاکستان خواهان نقش در مذاکرات افغانستان


روزنامه نیویارک تایمز در شماره دهم فبروری می نویسد، پاکستان به ایالات متحده گفته است که میخواهد نقش محوری را در حل و فصل جنگ افغانستان بازی کند و پیشنهاد نموده است تا میانجی مذاکرات بین جناح های طالبان باشد.

این پیشنهاد از جانب جنرال اشفاق پرویز کیهانی لوئی درستیز اردوی پاکستان ماه گذشته در مقر ناتو پیشکش گردید.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید هدف این پیشنهاد پاکستان، نگهداشت نفوذ آنکشور بر افغانستان بعد از خروج نیرو های امریکایی میباشد که این نفوذ میتواند برای علایق امریکا در رابطه به مذاکره و مصالحه با طالبان، هم پر منفعت و هم پر ضرر باشد. و این موضوغ یکی از انگیزه های مسافرت این هفته جنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی حکومت اوباما به اسلام آباد خواهد بود.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید تا بحال تمام فشار ایالات متحده روی پاکستان، برای جنگ با طالبان بوده نه مذاکره. پیشنهاد پاکستان واضح میسازد که در هر نوع فیصله ثابت در رابطه به جنگ، در منطقه که پاکستان، هند، چین و ایران و دیگر کشور ها، برای کسب قدرت سعی میکنند، باید این همسایه افغانستان را شامل ساخت.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید آنچه پاکستان در این راستا میتواند پیشنهاد نماید نفوذ آنکشور بر شبکه جلال الدین و سراج الدین حقانی میباشد که در پاکستان مستقر بوده و به گفته قوماندان های امریکایی نیرو های آن با خشونت شدیدی در مقابل امریکایی ها و ناتو در افغانستان می جنگند. شبکه حقانی در مناطق وزیرستان شمالی مستقر بوده و مسئول حملات در جنوب افغانستان و حملات دهشت افگنی در داخل شهر کابل میباشند.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید این شبکه علایق نزدیک با القاعده دارد ولی ارتباطات نزدیکی هم با اداره استخبارات پاکستان یا آی اس آی دارد و توسط این اداره در پاکستان حمایت میشود.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید پاکستان در مقابل راندن شبکه حقانی توقع دارد تا حکومت افغانستان روابط دوستانه با انکشور داشته و مانع رشد نفوذ هند در افغانستان گردد. ایالات متحده هنوز در اینمورد تصمیمی نگرفته است ولی در نهایت شاید از پاکستان بخواهد تا شبکه حقانی را از رهبری القاعده جدا سازند. و در حال حاضر توقع ایالات متحده از پاکستان، کم کردن قدرت طالبان و القاعده در جنوب افغانستان میباشد که گفته میشود در حدود 4000 جنگجویی حقانی در آنجا میجنگند.

XS
SM
MD
LG