لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: "طالبان از نصف ولسوالی مارجه فرار نموده اند"


(عکس: AP) روزنامه نیو یارک تایمز در شماره روز سه شنبه خود مقاله یی در مورد حمله مارجه به چاپ رسانیده که در آن آمده است قوماندانان افغان و امریکایی به روز دوشنبه گفتند در حالیکه جنگ شدید علیه شورشیان در مارجه وارد سومین روز خود شده است ، شمار جنگجویان طالب به نیمه تقلیل نموده است.

روزنامه از قول نظامیان ادامه میدهد از 400 جنگجوی طالب که گمان برده میشد ، با آغاز عملیات نیرو های مشترک افغان و امریکایی در اوایل روز شنبه ، در مارجه حضور دارند ، در حدود 25 در صد آنان به هلاکت رسیده اند . و همچنان به نظر می رسد به همین تعداد طالبان به شمول تعدادی از رهبران آنان و افغانهای محل که از ترس جنگجویان طالب مجبورا با آنان همکاری می نموده اند از منطقه فرار کرده اند .

روزنامه اضافه می کند در حال حاضر جنگ در مارجه در دو منطقه تمرکز یافته است ، در انجام شمالی ولسوالی و در مرکز منطقه . به گفته مقامات افغان و امریکایی به نظر میرسد روحیه جنگجویان طالب در حال تضعیف شدن است و یکی از دلایل آنهم به نسبت فرار شماری از رهبران و حامیان آنان از منطقه می باشد .

روزنامه در اخیر از گفتار دگرمن ( سکات هارت سل ) نقل قول می کند که گفته است آنان دیگر نمی توانند خود را تغذیه و مراقبت نموده و دیده می شود که بزودی اندوخته مواد سوخت آنان نیز تمام می شود .

روزنامه واشنگتن پست در شماره روزسه شنبه خود مطلبی در مورد دستگیری مرد شماره دوی طالبان به نشر رسانیده و از قول منابع استخباراتی پاکستان و ( سی آی ای ) نوشته است ( ملا عبدالغنی برادر) نفر دوم با نفوذ طالبان در هفته گذشته طی عملیات مشترک ماموران اداره مرکزی استخبارات ایالات متحده و استخبارات پاکستان ، در کراچی دستگیر گردید .

روزنامه ادامه میدهد ( برادر ) که معاون رهبر طالبان بود ، در سال های اخیر از جانب شمار زیادی ، به صفت اداره کننده این گروه تلقی می گردید . دستگیری او از سال 2001 یعنی آغاز جنگ در افغانستان ، مهم ترین بازداشت بوده و در جریان اداره اوباما این اولین دستگیری یک شخص با نفوذ شورشیان می باشد .

روزنامه اضافه می کند منابع استخباراتی که به دلایل محرمانه بودن عملیات نخواستند افشا گردند ، گفتند در مدت تحقیقات از ملا عبدالغنی برادر ، معلومات به شکل بسیار سری نگهداشته میشد تا مبادا این خبر به قوماندانان بلند پایه دیگر طالبان برسد . آنان گفتند تحقیقات از ( برادر ) مشترکا از طرف مقامات استخباراتی ایالات متحده و پاکستانی به پیش برده شده و به نظر می رسد این مهمترین گام ، در جهت همکاری ها میان این دو اداره باشد .

روزنامه واشنگتن پست ادامه میدهد نتایج بازجویی از ( برادر) از زمان دستگیری وی به روز چهارشنبه ، مرتبا به واشنگتن ارسال میشود . خبر دستگیری وی برای اولین بار شام دوشنبه در وب سایت روزنامه نیو یارک تایمز منتشر گردید . ملا عبدالغنی برادر که در زمان حکومت طالبان در افغانستان ، معاون وزیر دفاع کشور بود ، رفته رفته رهبری شورای طالبان را در شهر کویته پاکستان به دست گرفت . به گفته جی جونز کارشناس علو م سیاسی که اخیرا از وظیفه مشاورت برای مقام رهبری نظامی ایالات متحده در افغانستان ، بازگشته است می گوید " برادر تنظیم کننده و محرک طالبان بوده است " .

به گفته روزنامه ملا عبدالغنی برادر، شورا ها و کنفرانس های زیادی را گرداننده گی نموده و شمول قوماندانان بلند پایه طالبان را در آنها ، تنطیم نموده است . ا و همچنان تصامیم روزمره گروپ طالبان را اتخاذ نموده و گفته میشود که وی سال گذشته در مذاکرات برای مصالحه با حکومت نیز دخیل بوده است . که البته او این مساله را در مصاحبه انترنتی با مجله نیوزویک رد نمود .

روزنامه در اخیر می نویسد به اساس گزارش پولیس بین المللی برادر در سال 1968 در ولایت ارزگان به دنیا آمده و یکی از مقامات بلند پایه طالبان می باشد که در فهرست تعذیرات ملل متحد قرار دارد.

XS
SM
MD
LG