لینک های دسترسی

Breaking News

دستگیری دو تن از مقامات ارشد طالبان در پاکستان


مامورین افغان می گویند دو تن از قومندانان ارشد طالبان که به حیث والیان موازی با حکومت در شمال افغانستان فعالیت داشتند در پاکستان دستگیر شدند.

گزارش این توقیف ها چند روز بعد ازآن صورت گرفته است که مامورین ایالات متحده و پاکستانی آشکار ساختند که آنها بعد از دستگیری قومندان عملیاتی ارشد طالبان درکراچی مصروف اسنتطاق از او می باشند. مامورین نگفته اند که آیا اطلاعاتی که از سوی عبدالغنی ، که به نام ملابرادر شناخته می شود به دستگیری ها منجر شده است یا نه.

مامورین افغان گفتند در تازه ترین دستگیری ها دو مردی که به حیث رهبران نظامی و سیاسی طالبان برای ولایات قندوز و بغلان درشمال افغانستان ایفای وظیفه می کردند دستگیر شدند.

دستگیری های آن سه تندرو ارشد طالبان قابل توجه ترین دستاورد از زمان شرع جنگ تحت رهبری ایالات متحده در هشت سال قبل است. مامورین ایالات متحده گفته اند آنها همچنین نشانه هایی دارند که خدمات استخباراتی و اردوی پاکستان که مدتی طولانی با طالبان پیوند داشتند شاید محکم تر علیه آنها وارد اقدام شوند.

ملا برادر، این تبعه افغانستان دومین سمت مهم دربین طالبان را بعد ازملا محمد عمر، بنیانگذار این گروه برعهده داشت.

دراوایل روز پنجشنبه مامورین استخباراتی افغان از مقامات حکومتی پاکستان خواستار تحویل دهی او به افغانستان شدند.

سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان به خبرنگاران بروز پنجشنبه گفت پاکستان یا هرکشوری دیگر که ملا برادر را در توقیف دارد باید به افغانستان تحویل دهد.

طی یک خبر دیگر، مامورین استخباراتی افغان تقاضا کرده اند که قومندان دستگیر شدۀ ارشد طالبان به مقامات حکومت تحویل داده شود.

سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان بروز پنجشنبه به گزارشگران گفت پاکستان یا هر کشور دیگری که ملا عبدالغنی برادر را در توقیف دارد باید او را به افغانستان تحویل بدهد.

مامورین پاکستان وایالات متحده می گویند رهبر طالبان افغانستان هفته گذشته در عملیاتی مشترک در شهر کراچی در جنوب پاکستان دستگیر شد.

برادر، این تبعه افغانستان دومین سمت مهم در بین طالبان را بعد ازملا محمد عمر، بنیانگذار این گروه برعهده داشت.

مامورین او را به حیث مهمترین مقام دستگیر شدۀ مهم طالبان ازآغاز جنگ درافغانستان در اواخر سال 2001 بدینسو توصیف می کند.

قصرسفید با تحسین، دستگیری او را موفقیتی بزرگ خوانده است.

مامورین می گویند عملیات مشترک برای دستگیری برادر به سطح بالای همکاری بین ایالات متحده و پاکستان اشاره دارد.

در گذشته، مقامات ایالات متحده ادارات استخباراتی پاکستان را به داشتن ارتباطات با رهبری طالبان افغانستان و بی علاقگی به تعقیب شخصیت های فراری طالبان در مخفیگاهای شان در داخل پاکستان متهم کرده است. مقامات حکومتی در اسلام آباد آن ادعاها را رد کردند.

براک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده با مامورین ارشد ایالات متحده در واشنگتن بروز چهارشنبه برای بحث راجع به وضع در پاکستان وافغانستان صحبت کرد.

سخنگوی آقای اوباما گفت او معلوماتی را از سوی سفرای دو کشور و همچنین تازه ترین خبرها را درمورد تهاجم علیه طالبان در ولایت هلمند توسط جنرال ستینلی مکریستل دریافت نموده است.

XS
SM
MD
LG