لینک های دسترسی

Breaking News

ماهر امریکايی: امکان اشتراک طالبان سرشناس در مذاکرات


بروس ریدیل، نویسنده ستراتیژی براک اوباما در مورد افغانستان و پاکستان، طی مصاحبه ای با رادیو دیوه یی صدای امریکا گفت، با دستگیری رهبران طالبان در پاکستان و موفقیت جنگ در هلمند، امکان این میرود که طالبان سرشناس سر انجام با حکومت افغانستان به مذاکره بپردازند.

بروس رایدل میگوید پاکستان برای یک مدت طولانی در قسمت تعقیب و دستگیری رهبران طالبان بی میل بود، تا بلاخره این کشور آغاز به عملیات علیه طالبان خودش در مناطق قبایلی نمود.

در مقابل، طالبان پاکستان، حملاتی تلافی جویانه شدیدی را در قلب شهر های پاکستان، در لاهور، راولپندی و جا های دیگر براه انداختند. این حملات اکثریت را در پاکستان غافلگیر نمود، ولی باعث شد که طرز دید پاکستان تغییر بخورد.

بروس میگوید، پاکستان حالا طالبان را سرمایه نه، بلکه مصرفی میشمارد که برای حکومت و مردم پاکستان تهدیدی بزرگی اند. او میگوید یکسال قبل، اگر کسی میگفت که پاکستان ملا برادر را دستگیر کرده است، شاید برویش میخندیدیم. ولی حالا اینکه پاکستان ظرف یک سال او را دستگیر نمود، واقعا یک دست آورد چشمگیری میباشد.

بروس همچنان گفت مذاکره با طالبان سرانجام یک امر مهم است.

اگر از طالبان، وقتی آنها در حال پیروزی بودند، پرسیده میشد که به عملیه صلح خواهند پیوست، شاید آنها این را یک سوال خنده آور میخواندند.

ولی حالا مسله تغییر خورده است. دستگیری ملا برادر، یک بخش آن است. و موفقیت عملیات ناتو در هلمند بخش دیگر.

این موفقیت ها باعث خواهد شد که بعضی از طالبان ممکن است راه سیاسی را به پیش بگیرند و به مذاکره حاضر شوند. ولی بروس میگوید، برای رسیدن به چنین یک نوع معامله، هنوز وقت زیادی است.

علاوتا، بروس ریدل در قسمت کمک به مردم در مناطق قبایلی و سرحدی گفت:

وضع درین مناطق نهایت وخیم است. رفتن امریکایی ها و خارجیان در ین مناطق نهایت خطرناک میباشد. همچنان توانایی پاکستان در قسمت رسانیدن کمک به مردم نهایت محدود است. ولی او میگوید برای استقرار ثبات در پاکستان و منطقه، امریکا کمک های خود را به پاکستان سه چند و اروپا هم دو چند ساخته است.

XS
SM
MD
LG