لینک های دسترسی

Breaking News

تضمین کلنتن از تعهدات طویل المدت ایالات متحده به افغانستان


<!-- IMAGE -->

هلری کلنتن وزیر خارجۀ ایالات متحده میگوید که ایالات متحده برای سالیان متمادی با افغانستان متعهد باقی خواهد ماند و آن کشور را ترک نخواهد گفت.

خانم کلنتن در آغاز گفتگو در واشنتگن که در طول روزسه شنبه ادامه خواهد یافت، به رئیس جمهور حامد کرزی افغانستان گفت که ایالات متحده حتی سالها بعد از آنکه جنگجویان سلاح خویش را به زمین بگذارند، در خصوص امنیت، و انکشاف در افغانستان متعهد باقی خواهد ماند.

آقای کرزی بخاطر همکاری ایالات متحده، از خانم کلنتن سپاسگذاری نموده گفت، پیشرفت در عرصه های معارف، زیربنا ها، و امنیت در افغانستان، بدون ایثار گری قوای ایالات متحده و حمایت مالی آن کشور میسر نمیگردید.

وزیر خارجۀ ایالات متحده تصدیق نمود که هر دو کشور همواره روی تمام موضوعات بطور کلی موافقت نداشته اند. او گفت قابلیت عدم توافق در موضوعات، سطحی از اعتماد را منعکس ساخته و دستآورد های اهداف ستراتیژیک را متاثر نخواهد ساخت. آقای کرزی گفت چنین اختلافات، نشانۀ از روابط "پُخته و رسیده" میباشد.

بعد از آنکه رئیس جمهور کرزی با ادعا های مبنی بر دست داشتن ایالات متحده و کشور های غربی در تقلبات انتخابات سال گذشته در افغانستان، مقامات ایالات متحده را خشمگین ساخت، این اولین دیدار وی از ایالات متحده میباشد.

رئیس جمهور کرزی همراه با حدود ده تن از وزرای کابینۀ وی، بروز چهار شنبه با براک اوباما رئیس جمهور و جو بایدن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده ملاقات خواهند کرد.

قصر سفید میگوید، مباحثات روی امنیت و حکومتداری در افغانستان متمرکز خواهد بود، که مساعی آقای کرزی برای مبارزه با فساد، و مصالحه با شورشیان طالب که خواستار صلح اند نیز مزید بر آن میباشد.

در میان سایر موضوعات عمده، تلاش های ایالات متحده و ناتو برای ایجاد نیرو های توانمند اردو و پولیس افغان، و نیز تقویت نهاد های عدلی افغانستان نیز شامل میباشد.

در جریان این سفر چهار روزه، آقای کرزی و هیأت همراهش با اعضای کانگرس ایالات متحده نیز ملاقات خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG