لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگو های داغ میان رهبران ایران، افغانستان و پاکستان


گفتگو های داغ میان رهبران ایران، افغانستان و پاکستان
گفتگو های داغ میان رهبران ایران، افغانستان و پاکستان

پاکستان برای نیل به یک تفاهم در مورد بحران ۱۱ ساله افغانستان نقش عمده یی داشته و به باور همگان، نفوذ قابل ملاحظه یی بر گروه های شورشی افغان مستقر در پاکستان دارد

به همین دلیل، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برای یک نشست سه جانبه جهت زمینه سازی صلح با طالبان افغانستان در پاکستان به سر می برند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ظهر روز پنجشنبه با یوسف رضا گیلانی، صدراعظم پاکستان دیدار کرد. گفته می شود که محور اصلی گفتگوهای آقای کرزی با مقامات پاکستانی، جلب حمایت اسلام آباد برای تلاش های صلح حکومت افغانستان با شورشیان طالب باشد.

حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی که بعد از ملاقات رهبر افغانستان با رهبران پاکستانی برگزار شده بود اظهار داشت که مذاکرات داغ بود ولی او گفت که بعضی اوقات ما نیاز به همچو مباحثات داغ داریم.

قبل از عزیمت حامد کرزی به پاکستان، مقامات افغان گفته بودند که وی برای دست یافتن به رهبران ارشد طالبان مرتبط به شورای کویته، بر پاکستان فشار خواهد آورد. شورای کویته نقش کلیدی را در هر نوع گفتگو های صلح خواهد داشت. در حالیکه پاکستان موجودیت شورای کویته و یا پناه دهی به طالبان را همواره رد کرده است، وزیر خارجه آن کشور می گوید که آنان حاضر اند به تقاضا ها گوش دهند ولی اگر انتظارات غیر واقعی و تقریباً مضحک باشد، پس اساسی برای آغاز کار وجود نخواهد داشت.

کهر گفت اگر تقاضای افغانستان تحویل دهی ملا عمر از جانب ما باشد، می توان گفت که انتظارات نه تنها غیر واقعی، بلکه غیر معقول می باشد.

حامد کرزی نیز اشاره کرد که دست آورد ها نا مطئمن بوده است. او می گوید "آنچه ما حال نیاز داریم، تدویر یک پالیسی عملی شدنی و تطبیق شدنی است که روی آن اقدامات صورت گیرد".

افغانستان مدت هاست که میگوید پاکستان از گروه های تندرو مستقر در آن کشور به حیث دستاویزی علیه نفوذ هند در افغانستان، استفاده می کند.

یک مامور افغان گفته است که آقای کرزی در مذاکرات اسلام آباد، موقف راسخی را اختیار نموده و نگرانی های کابل را به گونۀ واضح بیان کرده است.

در دو روز گذشته در جریان مذاکرات سه جانبه بین افغانستان، پاکستان و ایران، روی مذاکرات صلح با طالبان، به شمول گام هایی که پاکستان می تواند در این راستا بردارد و دیگر موضوعات منطقوی صحبت شد.

آقای کرزی با خوشبینی از این مذاکرات گفت که فاصله بین کابل و اسلام آباد به مراتب نزدیکتر از فاصله کابل و یا اسلام آباد با واشنگتن می باشد. به همین علت، از این نقطه نظر، اگر کدام مانعی سر راه میب اشد باید هر چه زودتر برداشته شود.

آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان اتهام حمایت از گروه های تندرو را توسط حکومت پاکستان رد کرده گفت که قوای مسلح آن کشور چه به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از تندروان در افغانستان حمایت نکرده است، ولی اضافه کرد که بقایای تندروان از زمان جنگ با شوروی پیشین هنوز در پاکستان موجود اند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مشکلات منطقه را فرامرزی عنوان کرده گفت که ریشۀ مشکلات در منطقه نبوده بلکه از بیرون بر منطقه تحمیل شده است. رییس جمهور ایران گفت " کسانی که میخواهند بر جهان مسلط باشند منطقۀ ما را به عنوان یک نقطه کانونی، هدف قرار داده اند. بنابرین ما روابط خود را با دولت ها و ملت ها فراتر از بم و سلاح و بعضی سیاست های مقطعی تنظیم می کنیم."

روزنامۀ وال ستریت ژورنال روز پنجشنبه از کرزی نقل کرده است که ایالات متحده و حکومت افغانستان مذاکرات سه جانبۀ محرم را با طالبان آغاز کرده است.

در همین حال طالبان با دست نشانده خواندن حکومت آقای کرزی، با صدور اعلامیه یی مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG