لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان


تصویری از شهر قندهار که به روز یکشنبه نیز دکانها و بازار های تجارتی آن به خاطر مظاهرات مسدود بودند.
تصویری از شهر قندهار که به روز یکشنبه نیز دکانها و بازار های تجارتی آن به خاطر مظاهرات مسدود بودند.

شهر قندهار بار دیگر شاهد اعتراضات مردم علیه سوزانیدن نسخۀ قرآن کریم توسط یک کشیش افراطی در ایالات متحده بود.

همایون شعیب خبرنگار صدای امریکا گزارش میدهد که در نقاط مختلف شهر قندهار صدها تن از مظاهره کنندگان دست به راه پیمایی و پرتاب سنگ و چوب زدند.

اما نیروهای پولیس با مقایسه روز گذشته از آمادگی کاملتری برخوردار بوده و توانستند مظاهرات را در همان لحظات اول تحت ادارۀ خویش کشانند و مظاهره کنندگان نتوانستند به سایر نقاط سرازیر شوند.

تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان
تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان

از طرف دیگر به دلیل مظاهرات خوشنت بار روز یکشنبه نیز بازار و دوکان های شهر قندهار بسته بود. نیروهای امنیتی به شدت جاده ها را تحت نظر داشتند.

مظاهرات روز یکشنبه در شهر قندهار در سه موقعیت ادامه داشت و مظاهره کنندگان تایر های عراده جات را به آتش کشانیده، و نیروهای امنیتی را مورد حملۀ سنگ و چوب قرار می دادند. در اثر حملات و انفجار یک بالون گاز ۳۹ تن مجروح و دو تن دیگر کشته شده اند.

داکتر عبدالقیوم پخلا رئیس صحت عامۀ ولایت قندهار میگوید که دو تن از کشته شده گان منسوبین پولیس بودند.

به قول مسؤولین ولایت قندهار در ولسوالی های دند و پنجوایی آن ولایت نیز از صبح روز یکشنبه تظاهرات ادامه داشت، ولی مظاهره کنندگان به شدت توسط نیروهای پولیس محاصره شده بودند و به آنها اجازۀ دخول به داخل شهر قندهار داده نشد.

تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان
تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان

ضیا الرحمن حسرت خبرنگار صدای امریکا در شرق افغانستان گزارش میدهد که صد ها تن ازمحصلین پوهنتون ننگرهار و انستیتوت مسلکی افغانستان در ولایت لغمان روز یکشنبه در واکنش به بی حرمتی به نسخۀ قرآن، علیه امریکا دست به تظاهرات زدند.

مظاهره کنندگان نخست در صحن پوهنتون ننگرهار اجتماع نموده بعداً راهى شاهراه عمومی جلال آباد کابل شده و این جاده را برای چهار ساعت بروى ترافیک مسدود نمودند.

دراین راه پیمایهاى محصلین، کاریکاتور رئیس جمهور ایالات متحده را نیز به اتش کشیدند.

همزمان با راه پیمای هاى محصلین پوهنتون ننگرهار صد ها تن از محصلین انستیتوت مسلکی افغانستان و شاگردان لیسه سرخکان در ولایت لغمان، نیزبه تظاهرات پرداختند. آنها نیز راه جلال آباد- کابل را درمنطقۀ سرخکان آن ولایت بروى ترافیک مسدود نمودند.

در جریان این پیمایی ها تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده بود و بدون هرگونه خشونت به پایان رسید.

تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان
تداوم مظاهرات خشونت آمیز در افغانستان

در شهر کابل مظاهرات به چشم نمیخورد ولی قرار گزارش عبدالحی ورشان خبرنگار صدای امریکا در ولایت پروان راه پیمایی صورت گرفت. احتجاج کنندگان شاهراه مواصلاتی کابل سالنگ را برای مدتی به روی ترافیک مسدود نموده بودند.

همچنان بروز یکشنبه جنرال دیوید پترئیس قوماندان نیرو های ائتلاف و مارک سیدول نماینده ملکی ناتو در افغانستان بعد از نشر اعلامیۀ که شدیداً عمل کشیش امریکایی را محکوم مینمود در حضور خبرنگاران در کابل صحبت کردند.

جنرال پترئیس گفت "این اقدام نفرت انگیز، غیر قابل تحمل و شدیداً اهانت بار بود. و یکبار دیگر ما این عمل را با شدید ترین لحن ممکنه تقبیح میکنیم."

از سوی دیگر مارک سیدول که در کنار جنرال پترئیس قرار داشت اظهار نمود که "این بی حرمتی به دین اسلام، و تمام ادیان بود. این حرکت به هیچوجه از مردم و حکومات ایتلافی نمایندگی نکرده و ما آنرا محکوم میکنیم."

آقای سیدول همچنان به خانواده های قربانیان مظاهرات سه روز اخیر اظهار تسلیت نمود.

XS
SM
MD
LG