لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: عملیات شب هنگام و تلفات غیر نظامیان


آرشیف
آرشیف

نیویارک تایمز در تازه ترین شمارۀ خود مطلبی روی عملیات شبانۀ نیرو های ایتلاف در افغانستان دارد که این عملیات توانسته طالبان را در کنترول نگهدارد اما افغانها اظهار داشته اند که در جریان این عملیات به افراد غیرنظامی تلفاتی وارد میگردد.

در آغاز این مطلب نویسنده نگاشته که نیرو های خاص ایالات متحده، رقم قابل ملاحظۀ عملیات شبانگاهی را در افغانستان انجام داده و این عملیات دست آورد های زیادی را نیز علیه جنگجویان حاصل نموده است. نویسنده معتقد است .؛ هرچنداین عملیات اتهاماتی را نیز علیه این نیرو ها در بر داشته و باعث ایجاد فاصله میان مردم و حکومت گردیده است.

نویسندۀ روزنامۀ نیویارک تایمز معتقد است که عملیات شبانگاهی بدون شک طالبان جنگجو را از هم پاشیده است. نویسنده باتکیه به گفته های مقامات افغان و بزرگان قومی می نویسد که در خط مقدم جنگ هر ولایت، قوماندان های سرشناس طالبان و حتی تمامی افراد جنگجوی آنان یا دستگیر شده ویا هم کشته شده اند. نیویارک تایمز مشعر است که این عملیات باعث شده تا طالبان در مناطق محدودتر و با ظرفیت کمتری دست به فعالیت بزنند.

در ادامۀ مطلب نیویارک تایمز آمده است که تا هنوز هم شکایاتی در رابطه با این عملیات وجود دارد که تقریباً به صورت ثابت و اما به شکل سری توسط نیرو های خاص ایالات متحده به پیش برده میشود.

این عملیات اکثر در همآهنگی با عساکر کوماندوی افغانی صورت میگیرد. نویسندۀ نیویارک تایمز معتقد است که عملیات شبانگاهی بزرگترین منبع مجادله حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان را با نیرو های خارجی تشکیل داده که خواهان قطع این عملیات در هنگام شب شده است. جنرال دیفید پیتریس از چگونگی و موثریت این عملیات دفاع نموده است.

نویسندۀ مطلب نیویارک تایمز در اخیر استناد بر اظهارات مقامات نظامی نگاشته است که آنان در این عملیات ۸۰ درصد دست آورد های مثبت داشته و در کم تر از یک درصد عملیات تلفات غیر نظامیان رخ میدهد.

نیویارک تایمز استناد بر اظهارات جیورجیت گاگنون رئیس حقوق بشر در دفتر یوناما مشعر است که سازمان ملل متحد تعدادی از عملیات شبانگاهی را در چهار ولسوالی ولایت قندهار در سال ۲۰۱۰ تحت تحقیق و بررسی قرار داده است. نویسنده نگاشته است بزرگان محل و ساکنین محلی بیان داشته اند که عملیات به صورت عموم دقیق بوده و در مقایسه با گذشته به تعداد کمی از غیر نظامیان آسیب رسیده است.

آژانس خبررسانی اسوشئیتد پرس مطلبی دارد تحت عنوان: عساکر آسترالیایی علاقمند اند تا در افغانستان بمانند اما از جنگ خسته شده اند.

در این مطلب نویسنده اسوشیتد پرس به نقل قول از قوماندان نیرو های آسترالیایی نگاشته است، این قوماندان معتقد است که نشانه های خستگی از جنگ در عساکرش هویدا است اما آنان علاقمند اند تا به این جنگی که ده سال از آن میگذرد، ادامه دهند.

دگرمن گرانت که نام فامیلی اش به خاطر مسایل امنیتی به نشر نرسیده است به آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس این اظهارات را طی یک کنفرانس خبری کوتاه بعد از سپری نمودن هفت ماه در افغانستان بیان داشته است.

نویسندۀ اسوشئیتد پرس به نقل قول از قوماندان گرانیت که از سال ۲۰۰۱ تا به حال سه مراتبه به افغانستان رفته است مینگارد که وی عساکر آسترالیایی را از نزدیک بررسی نموده و کارکردگی های آنان را بررسی نموده و مجبور بوده تا در بسیاری مواقع زمانیکه خستگی آنان را مشاهده نموده، به ایشان استراحت داده است.

در اخیر مطلب آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس استناد بر اتحادیۀ دفاعی آسترالیا مشعر است که تا به حال ۲۸ عسکر آسترالیایی کشته شده و ۱۸۰ تن دیگر مجروح شده اند.

XS
SM
MD
LG