لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: تک کرسی‌شدن حوزه‌های انتخاباتی مشکلات حقوقی دارد


کابینۀ افغانستان طرح قانون انتخابات را به روز دوشنبه در پرنسیب تأیید کرد.
کابینۀ افغانستان طرح قانون انتخابات را به روز دوشنبه در پرنسیب تأیید کرد.

کابینۀ افغانستان طرح قانون انتخابات را به روز دوشنبه در پرنسیب تأیید کرد؛ اما هنوز این طرح نهایی نیست. بر علاوۀ اختصاص یک کرسی به اهل هنود و ۲۵ فیصد کرسی برای زنان در شوراهای ولایتی در طرح جدید قانون انتخابات، مسألۀ تک کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی نیز در آن جا داده شده است.

اما حالا محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، هنوز روی مسأله‌ای حوزه‌های انتخاباتی هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

دفتر معاون دوم ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای به نقل از آقای دانش می‌گوید، مسألۀ تک کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی با همه مزایایی که دارد، با توجه به شرایط کنونی افغانستان از نگاه حقوقی و تخنیکی و هم از نگاه عملی و تطبیقی با موانع و چالش‌هایی مواجه است.

معاون دوم رئیس جمهور تأکید می‌کند "در صورتی که این طرح به طور نهایی تأیید شود، نگرانی‌های زیادی ایجاد شده و مشکلات فراوانی در انتخابات کشور پدید خواهد آمد".

تک کرسی شدن حوزۀ انتخاباتی در حقیقت کوچک‌شدن حوزه انتخاباتی است. در گذشته برای انتخابات ریاست جمهوری تمام افغانستان یک حوزه انتخاباتی، برای انتخابات پارلمانی و شورای ولایتی، هر ولایت یک حوزه انتخاباتی بود.

حالا که حوزۀ انتخاباتی تک کرسی شده است؛ هر ولایت به اساس نفوس تقسیم می‌شود و مردم هر حوزه تنها به نامزد حوزۀ مربوط خود رأی داده می‌توانند.

نهادهای ناظر بر انتخابات نیز طرح کنونی را دارای خوبی‌ها و مشکلاتی می‌دانند.

محمدنعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف و عادلانۀ افغانستان (تیفا) به صدای امریکا می‌گوید، در سیستم تک کرسی، عدالت انتخابات تأمین می‌گردد، در کنار آن، یک بخشی از مردم به کاندیدی رأی می‌دهند که شناخت کامل از او دارند و نمایندگی فرد کاندید نیز نسبت به حالا عملی‌تر می‌باشد

اما آقای ایوب‌زاد در مورد مشکلات این طرح می‌گوید "مشکلات این است که هنوز نفوس شماری نشده است تا حال، مرزها مشخص نشده است بین ولسوالی‌ها و قریه‌ها، زورمندان این مسأله را در انحصار خود می‌گیرند، یک ذره بحث مردمی اش (انتخابات) زیر سوال قرار می‌گیرد".

با این حال دیروز رئیس اجرائیه افغانستان دیروز گفت، تأیید طرح قانون انتخابات از سوی کابینه پیشرفتی در راستای اصلاحات انتخاباتی است وراه را باز می‌کند.

کابینۀ افغانستان تا حال دو بار روی طرح جدید قانون انتخابات بحث کرده است؛ هر چند که در اول سنبله آن را در پرنسیب تأیید کرد؛ ولی هنوز نهایی نیست. قرار است که بر اساس دستور رئیس جمهور، این طرح را طبق پیشنهادات جلسۀ کابینه، تصحیح و نهایی شود.

XS
SM
MD
LG