لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در امریکا مسدود شد


سفارت افغانستان در شهر واشنگتن‌دی‌سی و قنسولگری‌های افغانستان در شهرهای نیویارک و لاس انجلس ایالات متحدۀ امریکا مسدود شد.

عبدالهادی نجرابی، معاون سفارت افغانستان در واشنگتن‌دی‌سی به صدای امریکا گفت که مسوولیت سفارت‌خانه و قنسولگری‌های افغانستان در امریکا به مقام‌های وزارت خارجۀ امریکا سپرده شد و به گفتۀ وی از این به بعد وزارت خارجه ایالات متحده مسوول نگهداری دارایی‌های افغانستان در امریکا خواهد بود.

تحویلدهی سفارت افغانستان ساعت ۱۲:۰۰ چاشت روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) طی مراسم مختصری در مقر این سفارت در واشنگتن دی سی انجام شد.

آقای نجرابی گفت که ممکن سفارت افغانستان در کانادا خدمات قنسولی را برای شهروندان افغان مقیم ایالات متحدهٔ امریکا ارایه کند، اما افزود که تاکنون این تصمیم نهایی نشده است.

پیش از این خبرگزاری فرانس‌پرس از قول یک مقام ارشد وزارت خارجۀ امریکا گزارش داده بود که "در هماهنگی با سفارت افغانستان، ترتیباتی گرفته می شود که تا زمانیکه ماموریت‌های دپلوماتیک [افغانستان در امریکا] قادر به ازسرگیری فعالیت‌های شان می‌شوند، از املاک و تاسیسات آنان مراقبت و محافظت شود."

این مقام امریکایی همچنین گفته بود که"سفارت و قنسولگری‌های افغانستان زیر فشار شدید مالی قرار دارند و حساب‌های بانکی شان قابل دسترس نیست."

ماه گذشته، دو دپلومات ارشد افغان که نخواستند نام شان در گزارش گرفته شود، به صدای امریکا گفتند که حساب‌های بانکی سفارت و دو قنسولگری افغانستان در امریکا در "سیتی‌بانک" از بیش از یک ماه به اینسو تعلیق شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اواسط اگست سال گذشته، ماموریت دپلوماتیک این کشور در ایالات متحده هیچ پولی از کابل دریافت نکرده و تا کنون فقط با تادیات و محصول خدمات قنسولی چاره سازی کرده است. پاسپورت‌های سفید و جدید در قنسولگری‌های افغانستان تمام شده است و در حال حاضر به پاسپورت‌های منقضی با نصب برچسپ تمدید، اعتبار داده می‌شود.

از آنجاییکه محصول تمدید پاسپورت‌های افغانستان بیش از این در حساب‌های رسمی سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در ایالات متحده واریز شده نمی‌تواند، کارمندان باقیماندۀ سفارت حواله‌های سفید پولی را در حساب‌های شخصی شان واریز کرده و در آخر هر ماه گرد هم جمع شده و عواید را محاسبه می‌کنند.

به گفتۀ این مقام امریکایی، دپلومات‌های افغان مقیم ایالات متحده یک ماه فرصت دارند تا برای ویزۀ امریکا درخواست بدهند. او گفته است که در غیر این صورت از امریکا اخراج خواهند شد، اما نه به افغانستان بلکه به کشور دیگر، اما مشخص نکرده است که به کدام کشور یا کشورها.

بر اساس گزارش‌ها حدود ۱۰۰ دپلومات در سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در لاس انجلس و نیویارک و نمایندگی دایمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویارک کار می‌کنند.

با انسداد سفارت و قنسولگری‌های افغانستان، تمام خدمات قنسولی از صدور و تمدید پاسپورت گرفته تا صدور ویزه و دیگر خدمات متوقف می‌شود.

هارون حکیمی، دپلومات پیشین افغان در سفارت افغانستان در واشنگتن‌دی‌سی به خاطر انسداد سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در امریکا، در یک پیام فیسبوک ابراز ناخرسندی کرده است.

آقای حکیمی نگاشته است: "فعالیت سفارت افغانستان در امریکا که امروز متوقف شد، مایۀ ناخشنودی است. این سفارت که در سال ۱۹۴۳ گشایش یافته بود، پس از ۴۰ سال فعالیت در سال ۱۹۸۳ نیز مسدود شده بود که پس از ۱۹ سال انسداد در سال ۲۰۰۲ بازگشایی شد و اکنون پس از ۲۰ سال فعالیت دوباره مسدود می‌شود. معلوم نیست که چه وقت بازگشایی خواهد شد."

تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و در اکثر کشورها، دپلوماتانی که از سوی حکومت پیشین افغانستان گماشته شده بودند و هنوز هم به آن حکومت وفادار اند، امور سفارت و قنسولگری‌های افغانستان را به پیش می‌برند.

چندی پیش، گروه طالبان، سهیل شاهین، سخنگوی پیشین دفتر سیاسی این گروه در قطر را به صفت نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرد، اما هنوز هم نصیر احمد فایق، امور این ماموریت دپلوماتیک را به پیش می‌برد.

XS
SM
MD
LG