لینک های دسترسی

Breaking News

سند همکاری های ستراتیژیک با آلمان نهایی شد


مقامات حکومت افغانستان میگویند که سند همکاری های ستراتیژک با آلمان نهایی شده و رئیس جمهور افغانستان بزودی بخاطر امضای آن به آلمان سفر میکند.

ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در کابل گفت که قرار است این سند قبل از برگزاری کنفرانس شیکاگو میان مقامات افغان و المان امضا شود.

سخنگوی رئیس جمهور گفت که بعد از سفر به آلمان رئیس جمهور افغانستان به منظور شرکت در کنفرانس شیکاگو به امریکا سفر میکند.

سخنگوی رئیس جمهور همچنان در مورد اظهارات اخیر رهبری حزب اسلامی گلبدین حکمیار که گفته است بخاطر امضای سند استراتیژیک که میان افغانستان و امریکا به امضا رسیده، مذاکرات صلح با دولت را قطع میکند، گفت که محتوی این سند با هئیت حزب اسلامی که قبلاً جهت انجام مذاکرات صلح به کابل آمده بود در میان گذاشته شده و نظر این هئیت نیز در مورد مواد این سند قبلاً مثبت بوده است.

فیض گفت: " اظهارات اخیر رهبر حزب اسلامی افغانستان در تناقض با گفته های هئیتی است که به نماینده گی شان سفری به کابل داشتند و در این جریان با رئیس جمهور افغانستان هم ملاقات کردند، این که چه دلیل در قبال این موضع گیری جدید است، من صحبت نمیکنم."

از جانب دیگر، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مورد نگرانی ایران که نسبت به امضای سند ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا ابراز کرده است، گفت که امضای اسناد ستراتیژیک میان افغانستان و هر کشور دیگری از صلاحیت های افغانستان است و هیچ کشوری حق مداخله دراین مورد را ندارد.

جانان موسی زی گفت: " افغانستان نه خواسته و نه میخواهد و نه اراده دارد که در امور داخلی کشور های همسایه و یا کشور دیگری مداخله کند و توقع افغانستان هم از تمام کشور ها این است که از هر گونه مداخله در امور افغانستان پرهیز کنند، امضا یا عدم امضای موافقتنامه های ستراتیژیک بین افغانستان و کشور های دیگر تنها و تنها حق و صلاحیت مردم افغانستان میباشد."

بر اساس گزارش ها پس از امضای سند استراتیژیک میان افغانستان و امریکا، سفیر ایران در کابل از مجلس سنای افغانستان خواسته است تا این سند را امضا نکند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه میگوید که از سفیر ایران در کابل نیز دعوت شده بود تا در وزارت خارجه افغانستان حضور یافته و در این مورد پاسخ دهد اما به گفته جانان موسی زی سفیر ایران در کابل فرصت رفتن به وزارت خارجه را نیافته ولی مستشارسفارت ایران در کابل در این مورد با مقامات وزارت خارجه افغانستان صحبت کرده است.

سند همکاری ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا به تاریخ دوم ماه می به امضا رسید اما این سند در صورتی قابل اجرا است که شورای ملی افغانستان و کانگرس ایالات متحده امریکا آن را تصویب کنند.

XS
SM
MD
LG