لینک های دسترسی

Breaking News

صدیقی: طالبان اسیران حکومتی را رها کنند


حکومت افغانستان می‌گوید که تا اکنون بیش از ۳۰۰۰ زندانی طالبان از محابس این کشور رها شده و در بخش رهایی ۲۰۰۰ زندانی دیگر نیز پیشرفت صورت گرفته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز پنجشنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) به خبرنگاران گفت که هدف حکومت افغانستان آغاز فوری گفتگوهای مستقیم صلح است.

او افزود که کار روی رهایی زندانیان باقی ماندۀ طالبان جریان دارد: "شمار رهایی شده زندانیان طالبان بیشتر شده و توقع ما این است که گروه طالبان هم اسیرانی که از دولت افغانستان نزد شان است، آنها هم رها شوند و برویم به طرف مرحله دیگر که آغاز مذاکره مستقیم است".

این در حالی است که تا اکنون طالبان حدود ۵۰۰ اسیر حکومت افغانستان را از بند رها کرده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بر تداوم و حفظ کاهش چشمگیر خشونت‌ها تاکید کرد و افزود که طالبان همانند حکومت افغانستان برای گفتگوهای مستقیم صلح گام‌های عملی و موثر را بردارند.

از سویی هم روز گذشته ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفت که طالبان هنوز گام‌های عملی را در راستای آغاز مذاکرات مستقیم صلح بر نداشته اند.

صدیقی با استقبال از این اظهارات سرمنشی ناتو گفت که افغانستان با متحدین بین‌المللی یکجا کار می‌کند تا صلح در این کشور تامین گردد.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مورد خروج نیروهای ناتو از این کشور گفت که پس از برقراری صلح، مساله خروج موضوع قابل بحث خواهد بود.

او افزود: "تعهد ناتو که روز گذشته از طرف سرمنشی ناتو در نشست وزرای دفاع صورت گرفت این است که به صلح افغانستان متعهد استند. آنها می‌خواهند که در افغانستان صلح برقرار شود و تا برقراری صلح این مشارکت همچنان پایدار و ادامه داشته باشد".

ناتو گفته است که برای حمایت از پروسه صلح افغانستان، چگونگی حضور شان را در افغانستان تنظیم می‎کنند و در هماهنگی نزدیک با متعهدان شان، روی تنظیم حضور شان در افغانستان تصمیم می‌گیرند.

به گفته سرمنشی ناتو، پس از امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، سربازان این پیمان از ۱۶هزار به ۱۲هزار نفر در افغانستان کاهش یافته اند.

XS
SM
MD
LG