لینک های دسترسی

Breaking News

شهروند یهود افغان: می خواهم با برادران افغان خود باشم


زبلون سیمنتوف
زبلون سیمنتوف
زبلون سیمنتوف آخرین افغان یهود است که در افغانستان زندگی می کند. سیمنتوف در طول سالها شهرت پیدا کرده و رقابتش با یک یهودی افغان دیگر ، که در سال 2005 وفات کرد، الهام دهنده یک سوژه تیاتر شد.

با در نظر داشت فرهنگ محافظه کار اسلامی افغانستان سیمنتوف کوشید که هویت خود را افشا نکند تا از رستورانت کباب، که چهار سال قبل انرا گشوده بود، حفاظت کند. وی از این موضوع اطمینان حاصل کرد که تمام غذا ها توسط مسلمان ها تهیه گردد.

اکنون امکان آن موجود است که این رستورانت بخاطر عدم فروشات مسدود شود که دلیل ان هراس مردم به خوردن غذا در بیرون بدلیل عدم امنیت است.

سیمنتوف بیتشر برای گردهمایی ها غذا تهیه میکرد. اما اکنون با آغاز خروج نیرو های خارجی ، ضعیف شدن امنیت و کم شدن سرمایه گزاری، این بازار نیز کند شده است.

سیمنتوف می گوید وضعیت اقتصادی اش بعد از انکه رستورانت وی چهل و پنچ هزار دالر خساره دید، خراب است و تمام اشیای قیمتی رستورانتش، که توسط پدرش جمع اوری شده بود، قبل از سقوط طالبان در سال دو هزار و یک به سرقت رفت" ای اشیا حالی ارزش معادل دو میلیون دالر ه می داشت. تخمین چهار سال میشه دوکانه باز کردیم گفتم شاید فایده کنه، اما نکرده تا حال چهل و پنج هزار دالر نقص کردیم."

در مورد تاریخ یهود های افغان، که گفته می شود دو هزار قبل در آنجا زیست میکردند، معلومات اندکی در دست است. یک کتیبه تاریخی قرن یازده، که اخیرا در شمال کشف گردید،اولین فرصت را مساعد ساخت تادر مورد اشعار، اسناد تجارتی و توافقات قضایی آن زمان معلومات حاصل کرد.

گفته می شود که یهودان برای چندین هزار سال در آن ساحه زندگی میکردند و تا قرن بیست جامعه انها به چندین شهر گسترش یافت. اما پس از ایجاد کشور اسرائیل تعداد زیادی از انها این کشور را ترک گفتند.

خانم و دختران سیمنتوف نیز افغانستان را ترک گفتند اما سیمنتوف ترجیع داد تا با برادران افغان خود باشد" مه افغان هستم، کره زمین ، همه دنیا می فامه که مه اینجه هستم. مه دوست و رفیق زیاد دارم."

یهود افغان از عدم امنیت نگران است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
سیمنتوف به امنیت در افغانستان اشاره کرده می گوید ایالات متحده امریکا برای تضمین امنیت افغانستان به حد کافی تلاش نکرده است" در همین دوازده سال کاری را انجام ندادند به عسکر ملی، پولیس، طیاره، تانک ، توپ کمک نکردند، چیز های کهنه خوده دادند."

سیمنتوف می گوید باور دارد که اگر نیرو های خارجی به اساس پلان طرح شده تا سال آینده افغانستان را ترک کنند نیروی نظامی ضعیف افغان با جنگ در برابر شورشیان مقتدر قرار خواهد گرفت و طالبان بر خواهند گشت.
XS
SM
MD
LG