لینک های دسترسی

Breaking News

قصر تاریخی سراج العمارت جلال آباد بازسازی می شود


بعد از سالها انتظار وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان قصر تاریخی سراج العمارت در جلال آباد را اعمار و بازسازی می کند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار می گوید که کار اعمار این قصر تاریخی را به زودترین فرصت آغاز می کنند.

قصرتاریخی سراج العمارت که یک زمان پایتخت زمستانی حکومت افغانستان بود، مدت ۹۰ سال قبل در اثر تنشهای داخلی در افغانستان به آتش کشیده شد.

این قصر از آن زمان به بعد به شکل ویرانه باقی مانده و از مدت ده سال به این سو محل تجمع معتادان به مواد مخدر گشته است.

اما ریاست اطلاعات وفرهنگ ننگرهار می گوید که پس از سالها انتظار و تلاشها اکنون توانسته است که بودجه یی را از خزانه دولت برای بازسازی آن به دست بیاورد.

اورنگ صمیم، رییس فرهنگ ننگرهار به صدای امریکا گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ مبلغ ۵۹ میلیون افغانی را به منظور اعمار قصر تاریخی سراج العمارت اختصاص داده است.

وی تاریخ مشخص آغاز کار این قصر را بیان نکرد اما افزود که نقشه اصلی آن پیش وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان وجود دارد.

او علاوه کرد در این قصر چهار موزیم برای چهار ولایت شرق افغانستان ساخته می شود و آثار تاریخی مربوط به آن ولایت در این موزیم ها نگهداری خواهد شد.

رییس اطلاعات وفرهنگ ننگرهار گفت "همچنان در نظرداریم که یک گالری تصاویر هم در اینجا داشته باشیم، تمام آثار هنری و فرهنگی که هنرمندان ننگرهار تولید می کنند و در آنجا بگذاریم... وزارت اطلاعات و فرهنگ تعهد دارد که این تعمیر را به طوری بسازد که نقشه، رونق و نمای قبلی آن نگهداری شود."

مدت پنج سال قبل قرار بود این قصر از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعمار شود ولی به علت مشکلات داخلی بین دوایر دولتی، کار آن به امسال باقی مانده است.

کارشناسان مسایل تاریخی این اقدام بی سابقه اطلاعات وفرهنگ را برجا و باعث نگهداری آثار تاریخی می دانند.

محمد آصف شینواری آگاه مسایل تاریخی در این باره گفت "یک اثر تاریخی خیلی مهم است، یک زمان مرکز حکومت بود، یک صفحه از تاریخ است، از مدت نود سال به اینطرف یک مخروبه بود و اکنون که دولت آن را می سازد، ما از این اقدام دولت استقبال می کنیم."

قصر تاریخی سراج العمارت واقع در حومه شهر جلال آباد که ازسوی امیر عبدالرحمن خان برای پیش برد زمامداری اش ساخته شده بود، در زمامداری غازی امان الله خان در اثر تنشهای داخلی از سوی اقوام قبایلی در ننگرهار به آتش کشیده شد.

XS
SM
MD
LG