لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور احمدزی در اخیر این ماه به چین سفر میکند


وزارت خارجه افغانستان می گوید که ضرار احمد مقبل عثمانی، سرپرست این وزارت امروز در با دینگ زیجون، سفیر چین در افغانستان دیدار نموده و در باره سفر رئیس جمهور به آن کشور تبادل نظر نمود.

وزارت خارجه می گوید که قرار است آقای احمدزی از ۲۸ تا ۳۰ اکتبر به چین سفر نماید.

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه خود می افزاید که " رئیس جمهور احمدزی در خلال سفرش به چین در جلسۀ وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا نیر اشتراک خواهد کرد."

هفته گذشته بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهور این اولین کنفرانس خواهد بود که در باره افغانستان در خارج از کشور دایر می گردد و رئیس جمهور احمدزی در آن اشتراک می ورزد.

منابع نزدیک به ارگ می گویند، قرار است آقای احمد زی سفر های خارجی خود را در عربستان سعودی با ادای حج عمره آغاز نماید.

این منابع می افرایند که اگر امکانات دید و بازدید رئیس جمهور افغانستان در مدت زمان کوتاه با سران کشورهای ثروتمند عربی برابر گردد، امکان این است که رئیس جمهور احمدزی قبل از سفر به چین به تعدادی از کشور های عربی سفر نماید.

اما این منابع می گویند سفر به کشور های عربی مرتبط به آن خواهد بود که تقسیم اوقات کاری سران کشور های عربی تا چه اندازه مصرف میباشد، زیرا تنظیم چنین تقسیم اوقات مربوط به جدول کاری آنها خواهد بود.

قرار بود کنفرانس وزرای خارجه کشور های قلب آسیا به میزبانی کشور چین در ماه جولای گذشته دایر گردد، ولی نسبت مصروفیت های انتخاباتی در افغانستان این جلسه به تاخیر افتاد.

ابتکار تدویر کنفرانس کشور های قلب آسیا از جانب حکومت قبلی افغانستان در سال ٢٠١٢ مطرح شد و اولین کنفرانس در کابل دایر گردید. همچنان جلسات بعدی آن در شهر استانبول ترکیه و به تعقیب آن در الماتای قزقستان به راه انداخته شد. هدف این کنفرانس دست یافتن به مشکل افغانستان از راه های منطقوی می باشد.

اما یک تعداد کارشناسان به این باور اند که به آن اندازه که توقع میرفت این کنفراسن نتوانست منفعتی را برای افغانستان ببار داشته باشد.

احمد سعیدی، کارشناس امور سیاسی افغانستان می گوید که علت آڼ این بود که منفعت های کشور های اشتراک کننده این کنفرانس همگون نیست.

آقای سعیدی می گوید " هدف همه یکی نبود. یک تعداد شان دوستان امریکا بودند، و یک تعداد شان نه. به باور من تا آنکه اسقرار اقتصادی بمیان نه آید، یعنی پایپ لین اعمرار نه گردد، جهات مثبت کنفرانس رونما نه خواند شد".

ولی یک تعداد دیگر برای هموار شدن مشکلات افغانستان تفاهم میان کشورهای منطقه را ضروری میدانند، و می گویند که بسیاری از مشکلات افغانستان نتیجه رقابت های منطقوی میباشد.

عبدالقادر ځاځی، عضو کمیسیون خارجې ولس جرگه افغانستان می گوید، که اکثریت از اشتراک کنندگان این کنفرانس همسایگان افغانستان اند، اگر آنها از طی دل به فیصله های خود وفادار بملنند، مشکلات افغانستان را کم کرده میتوانند.

آقای ځاځی می گوید " سخن اصلی اینست که همه کشور ها از طی دل به فیصله ها وفادار باشند. "

جلسه قبلی کنفرانس وزرای خارجه کشور های قلب آسیا در الماتای قزاقستان دایر گردیده بود.

XS
SM
MD
LG