لینک های دسترسی

Breaking News

واگذاری مسؤولیت های امنیتی مزارشریف به نیروهای افغان


داکتر اشرف غنی احمدزی رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت امنیتی همراه با محمد عطا والی بلخ در مزار شریف حین برافراشتن بیرق ملی افغانستان در مزار شریف
داکتر اشرف غنی احمدزی رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت امنیتی همراه با محمد عطا والی بلخ در مزار شریف حین برافراشتن بیرق ملی افغانستان در مزار شریف

وزرای دفاع، داخله، معادن، انکشاف دهات، والی بلخ، مسؤولان پروسه انتقال مسؤولیت های نظامی در حالی که شماری از مقامات بلند پایه ناتو و مقام های ملکی آلمان نیز حضور داشتند طی مراسم خاص این روند را در ولایت بلخ آغاز نمودند.

در این مراسم جنرال عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان گفت شهر مزارشریف از امنیت و ثبات رضایت بخش برخوردار بوده و این امر سبب شده تا مشمول یکی از هفت واحد اداری قرار گیرد که انتقال مسؤولیت در آن صورت می پذیرد.

با این همه، عطا محمد نور، والی بلخ می گوید گروه های دهشت افگن در صدد نا امن ساختن حوزه شمال کشور هستند.

او گفت این گروه ها شامل شبکه القاعده، طالبان، افراد حزب اسلامی حکمتیار و حرکت اسلامی ازبکستان می باشد.

آقای نور برای جلوگیری از آشوب های احتمالی در آینده، بر تجهیز و توانمند سازی نیروهای امنیتی افغان پس از خروج قوای ناتو در شمال تاکید ورزید.

والی بلخ با اشاره به نقش نیروهای ناتو در ولایت بلخ گفت، هر چند این نیروها در ده سال گذشته، در تامین امنیت مزار شریف نقش مستقیم نداشته اند، اما حضور شان در کنار نیروهای افغان اثر گذار بوده است.

در این مراسم اشرف غنی احمد زی، رئیس کمیسیون تنظیم برنامه روند انتقال مسئولیت امنیتی گفت، جامعه جهانی برای تجهیز و توانمند سازی نیروهای امنیتی افغان در شمال کشور بیشتر از یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون دالر را سرمایه گزاری کرده است.

وی علاوه کرد که این پول در مدت سه سال آینده برای ارتقاء توانایی های نیروهای امنیتی افغان در ولایت بلخ به مصرف خواهد رسید.

جنرال بسم الله محمدی، وزیر داخله کشور که یکی دیگر از سخنرانان مراسم انتقال مسئولیت امنیتی در شهر مزار شریف بود گفت، مخالفان مسلح دولت در تلاش نا امن ساختن کشور و مناطق امن می باشند، اما نیروهای امنیتی افغان اجازه مختل ساختن امنیت را به آنان نخواهد داد.

عساکر آلمانی در مزارشریف که مسئولیت امنیتی را در آن شهر به افغانها سپردند.
عساکر آلمانی در مزارشریف که مسئولیت امنیتی را در آن شهر به افغانها سپردند.

او به قتل های زنجیره یی که در این اواخر از سوی مخالفان مسلح دولت در کشور صورت گرفته اشاره کرده افزود که این قتل ها نشاندهندۀ تلاش مخالفان صلح و ثبات در کشورعلیه نظام می باشد.

شهر مزار شریف، پس از ولایت بامیان، شهر مهترلام، مرکز ولایت لغمان و شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند و هرات پنجمین منطقه افغانستان است که مسئولیت های امنیتی آن به نیروهای افغان سپرده می شود.

فرماندهی نیروهای ناتو در ولایت بلخ، به دوش نیروهای آلمانی بود.

آلمان در افغانستان حدود ۵۳۰۰ سرباز در چوکات نیروهای کمک به امنیت دارد که بیشتر این سربازان در ولایت های شمال کشور مستقر هستند.

نیروهای آلمان از سال ۲۰۰۱ میلادی به اینسو، ۵۳ سرباز خود را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG