لینک های دسترسی

Breaking News

نقش پر رنگ زنان افغان در شرکت های تجارتی


وزارت تجارت افغانستان می‌گوید ۸۰۰ شرکت تجاری از سوی زنان رهبری می‌شود و هم چنان از یک هزار شرکت تجاری که این وزارت تمویل می‌کند ۳۵۰ شرکت مربوط زنان می‌باشد. این در حالیست که فدارسیون زنان تجارت پیشۀ افغان از کاهش شمار زنان تجار نگران است.

فرشته هاشمی معلم در یکی از مکاتب شهر کابل است او همچنان، دکانی دارد در باغ زنانۀ کابل. در دکان خانم هاشمی لباس های زنانه و صنایع دستی که زنان آنرا تولید می‌کنند به فروش می‌رسد.

بانو هاشمی می‌گوید که با آنکه از سوی خانواده‌ اش با مشکلاتی در این زمینه مواجه است؛ اما به تجارت علاقه دارد و با تلاش های پیگری که داشت توانست سرمایه گذاری کوچکی برای خودش داشته باشد.

فرشته هاشمی اما از وضعیت بد فروشات در این اواخر شاکی است او می گوید که "فروشات ما مانند سابق نیست، فروشات ما کم شده مردم می‌ترسند نمی‌آیند. در همین دو جمعه گذشته فروشات ما بسیار کم است. بعضی ها می‌آیند صنایع دستی ما را زیاد خوش دارند، علاقمند صنایع دستی هستند. منتهی فروشات بسیار زیاد کم شده. امنیت خوب است؛ اما توطئه زیاد است اینجا."

این در حالیست که وزارت تجارت افغانستان اما از افزایش شمار زنان تجارت پیشه سخن می‌زند.

بر بنیاد آمار وزارت تجارت افغانستان همین اکنون ۸۰۰ شرکت تجارتی تحت ریاست یا معاونیت زنان قرار دارد و هم چنان از یک هزار شرکتی که وزارت تجارت افغانستان برای آنها کمک مالی و تخنیکی می‌کند ۳۵۰ شرکت مربوط زنان است.

برنامه های رشد تجارت زنان

مسافر قوقندی سخنگوی تجارت افغانستان در صحبت با صدای امریکا می‌گوید وزارت تجارت برنامه های مشخص برای رشد تجارت زنان دارد.

قوقندی می گوید "در بخش پروسس میوه‌های تازه و خشک در بخش صنایع دستی، قالین، کشمیره، و خانم های متشبث و خانم های تولید کننده ما برنامه های داریم در پنج زون کشور. که این خانم ها بتوانند تولیدات خود را در زمان معین به بازارها برسانند و تولیدات خود را با معیار های منطقه‌یی و جهانی که خواهش بازارها است اعیار بسازند."

درحالیکه وزارت تجارت افغانستان نسبت به وضعیت زنان تجارت پیشه خوشبین است؛ اما فدراسیون زنان تجارت پیشه در این زمینه نگران است.

بر بنیاد سروی این فدراسیون، در سال گذشته سه هزار تجارت به رهبری زنان فعال بود؛ اما در سال جاری این رقم به یک هزار رسیده است.

ملالی جویا مسؤول بخش عضویت فدراسیون زنان تجارت پیشه در صحبت با صدای امریکا گفت با آنکه بخش های که زنان در آن سرمایه گذاری می‌کنند گسترش یافته؛ اما ناامنی سبب کاهش شمار آنان شده است.

خانم جویا می گوید "بخش های پروسس مواد غذایی است، بخش رسانه‌‌ها، بخش ساختمان بخش های خدماتی مانند خدمات انترنتی است یعنی تمام این بخش ها را تحت پوشش قرار می‌دهند ما فعلأ قرار ارزیابی که داریم ده سکتور عمومی را داریم که تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی نیز شامل آن است.

پس از گذشت بیشتر از یک دهه، حالا زنان از سرمایه گذاری در بخش های سنتی آهسته آهسته دست کشیده اند و در بخش های مدرن نیز سرمایه گذاری می‌کنند. به تازگی یک بانوی افغان، شرکت سیاحتی بانو را افتتاح کرده که این در یک ونیم دهۀ پسین بی سابقه بوده است.

XS
SM
MD
LG