لینک های دسترسی

Breaking News

‘افغانستان از امتیاز تجارتی داده شده از جانب امریکا سود نبرده است’


هیلدا اریلانو، معاون سفارت ایالات متحده در افغانستان
هیلدا اریلانو، معاون سفارت ایالات متحده در افغانستان
یک مقام سفارت ایالات متحده در افغانستان می گوید که حکومت افغانستان باید در بخش های جذب سرمایه گذاری کار بیشتر کند زیرا تمرکز پالیسی آیندۀ ایالات متحده بر موضوعات اقتصادی چرخیده و رشد سکتور خصوصی می تواند زمینۀ کار و آیندۀ خوبی را برای افغان ها فراهم کند.

ایالات متحده سطح کمک های غیر نظامی را به افغانستان طی سال های آینده به شکل فعلی آن حفظ خواهد کرد. معاون سفارت ایالات متحده در امور تجاری می گوید واشنگتن تلاش کرده است برای مردم افغانستان تعهد دراز مدت امریکا را واضح سازد که پس از سال 2014 در کمک رسانی به اقتصاد و آیندۀ آن کشور پابند خواهد بود.

هیلدا اریلانو، معاون سفارت ایالات متحده در افغانستان در امور اقتصادی می گوید که ایالات متحده حین فراهم کردن کمک مالی و تطبیق پروژه های انکشافی، موضوع فساد اداری را جدی می گیرد و در صورت درج هر گونه شکایت، کار پروژه ها توقف می یابد تا تحقیقات آغاز و تکمیل گردد.

اما علاوه می کند که کار بعضی پروژه ها در بعضی مناطق دور افتاده گاهگاهی تطبیق رهنمود ها را برای جلوگیری آن دشوار می سازد.

مبارزه با فساد

این مقام ایالات متحده تعهد کابل را در نشست توکیو و اقدامات بعدی آن را برای محو فساد اداری ستود و گفت که پیش از وقت است تا در مورد نتایج آن قضاوت صورت گیرد. در مورد قضیۀ کابل بانک گفت که نظام قضایی افغانستان در این عرصه کار می کند و همه گان با دقت آن روند را تعقیب می کنند تا نتیجۀ نهایی معلوم گردد.

معاون سفارت ایالات متحده در امور اقتصادی می گوید که دلیل تکمیل نشدن کار بند کجکی، توسعه یافتن پروژه پیش از اکمال کار طرح ابتدای آن می باشد، زیرا حکومت افغانستان در نظر گرفت که بند باید بیشتر از طرح ابتدایی توسعه پیدا کند و ایالات متحده نیز با توافق به این نظر مساعدت های خود را ادامه می دهد. به گفتۀ این مقام امریکایی، قرار است پروژۀ توسعه یافتۀ بند کجکی ظرف یک و نیم یا دو سال آینده به اتمام برسد.

انتظار ایالات متحده

معاون سفیر ایالات متحده در امور اقتصادی می گوید که افغانستان باید در بخش صادرات و معیاری سازی محصولات کشور بیشتر کار کند، زیرا تجارت افغانستان تا هنوز نتوانسته از امتیاز تجارتی که ایالات متحده برای محصولات آن کشور قایل شده، منفعت کامل ببرد.

او می گوید که تطبیق قرارداد تجارتی بین افغانستان و پاکستان به گونۀ که در نظر گرفته شده بود، عملی نشده، و اکنون حکومت افغانستان و پاکستان باید روی ایجاد زون های تجارت باز و سایر مواد قرارداد، گفت و شنود کند تا امکانات کافی که این قرارداد دارد، منفعت را برای هر دو کشور به ارمغان آورده بتواند.

نیلدا الیرانو می گوید که بخش عمدۀ پالیسی ایالات متحده در آینده برای افغانستان، بالای سکتور اقتصادی متمرکز می باشد. این بخش برای واشنگتن حایز اهمیت زیاد است تا افغانستان را در عرصۀ اقتصادی بیشتر مساعدت کرده؛ سیستم وضع مقررات، قوانین و قرارداد ها را ساده تر و شفافتر بسازد زیرا دهۀ آینده در افغانستان مقتضی همین تغییرات است تا بستر خوبی برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد کار برای افغان ها هموار شده بتواند.
XS
SM
MD
LG