لینک های دسترسی

Breaking News

اهمیت اجرایی شدن پروژه معدن حاجیگگ برای افغانستان


روسای هفت شرکت تولید کننده فولاد داخلی هند هفته آینده برای ترسیم کردن راههایی به منظور تمویل بودجه پروژه معدن آهن حاجیگگ ملاقات خواهند کرد که آن به ارزش 10.8 میلیارد دالر امریکایی است.

این ملاقات قبل از بحث آنها در مورد تمویل این پروژه با کابل است که چند هفته بعد انجام خواهد شد.

نشریه اکونومیک تایمز هند روز پنجشنبه گزارش داد که ائتلاف چندین شرکت سرمایه گزاری(کنسرسیوم) که تحت ریاست اداره دولتی فولاد هند است در نظردارد طی 8 تا 10 سال برای انکشاف معدن حاجیگگ و همچنین برای تاسیس یک کارخانه تولیدی سالانه6.12 میلیون تن فولاد و یک فابریکه تولیدبرق 800 مگاواتی سرمای گزاری کند.

جلیل احمد جمرانی، رئیس عمومی انکشاف و سرمایه گزاری وزارت معادن افغانستان گفت که حکومت افغانستان آمادگی برای امضای قرارداد استخراج معدن آهن حاجیگگ را دارد و پس از امضای قرارداد، آن را برای تصویب نهایی به کابینه و پارلمان کشور خواهد فرستاد.

او گفت درختم ماه آینده میلادی اعضای این کنسرسیوم برای نهایی سازی اسناد این قرارداد ملاقات خواهند کرد.

قرارداد تاریخی معدن

تمیم عاصی، استاد دانشگاه امریکایی در کابل می گوید که این پروژه یکی از بزرگترین سرمایه گزاری اقتصادی در تاریخ افغانستان در مورد معادن این کشور است.

او می گوید حجم سرمایه گزاری که تقریبا 14 میلیاد دالر است تقریبا معادل با عاید ملی کل(جی دی پی) افغانستان است.

به گفته عاصی، سهم ارزش سرمایه گزاری طرف هندی 10.88 ملیاد دلار است و سهم ارزش سرمایه گزاری کمپنی کانادایی که بخشی از پروژه استخراج معدن حاجیگگ است 3.5 میلیاد دلار خواهد شد.

او می گوید هند اکنون مثل چین درصدد به دست آوردن موادخام از کشورهای منطقه و استفاده برای پیشرفت اقتصادی خویش است.

تمیم عاصی می گوید اکنون افغانستان زیربنای اساسی مثل ریل قطار آهن و برق را ندارد که این می تواند به عنوان یک مشکل فرا روی این پروژه باشد.

از سویی دیگر، بعضی متخصصین معادن مثل حسن مالستانی امنیت را نیز فاکتور عمده در استخراج و بهره بردای معادن می داند.

اما جلیل احمد جمرانی گفت که افغانستان امنیت لازم را تامین می کند.

او گفت که وزارت معادن برای تامین امنیت این پروژه، بخشی از بودجه خویش را به ساخت پوسته امنیتی در ولایت بامیان مبادرت کرده تا با آغاز فعالیت پروژه محافظین امنیتی که پولیس نظم عامه خواهد بود، در آنجا مستقر شوند.

به نوشته اکونومیک تایمز هند، معدن حاجیگگ از ذخایر زیرزمینی تقریبا 1.8 ملیارد تن برخوردار است که 62 درصد آن آهن است. کنسرسیوم هندی برای تمویل اکتشاف و پژوهش جغرافیایی این معدن 75 ملیون دلار امریکایی را پیشنهاد کرده است.
XS
SM
MD
LG