لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان ملیشه سازی را رد می کند


مقام های محلی در کندز می گویند که ملیشه های محلی در تشکیل پولیس محلی شامل ساخته خواهد شد
مقام های محلی در کندز می گویند که ملیشه های محلی در تشکیل پولیس محلی شامل ساخته خواهد شد

وزارت امور داخلۀ افغانستان می گوید که برای مقابله با طالبان در شمال افغانستان به هیچ ملیشۀ محلی و مجاهدین پیشین سلاح توزیع نشده است.

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گزارشها را در این مورد رد کرد و گفت که بر اساس قوانین افغانستان توزیع اسلحه به افراد ملکی جواز ندارد.

صدیق صدیقی در صحبت با تلویزیون آشنا گفت که آن عده افرادی که بر ضد طالبان در شمال می جنگند، قیام کنندگان محلی و مجاهدین پیشین اند که با اسلحۀ شان که در برنامۀ دی دی آر تسلیم داده نشده است، قوای مسلح را کمک می کنند.

آقای صدیقی افزود که حکومت از خیزش های مردمی برضد دهشت افگنان حمایت می کند. او افزود که خیزش مردمی لزوماً به مفهوم قیام مسلحانه نبوده بلکه به گفتۀ وی چنین خیزش ها به مفهوم حمایت از نیروهای امنیتی بوده می تواند.

در همین حال جنرال عبدالصبور نصرتی قوماندان امنیۀ کندز از مسلح شدن ملیشه های محلی استقبال کرده و این اقدام را در مبارزه بر ضد تندروان موثر دانسته است.

قوماندان امنیۀ ولایت کندز به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که مبارزۀ این ملیشه ها در کنار نیرو های امنیتی افغان نتایج خوبی داشته است.

نگرانیها از تشکیل ملیشه

شماری از وکلای ولسی جرگۀ افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که اگر ملیشه های محلی و مجاهدین پیشین مسلح ساخته شوند، شاید تجربۀ جنگهای مسلحانۀ گروهی دوباره تکرار شود و وضعیت امنیتی بدتر شود.

در همین حال مطیع الله خروتی تحلیلگر سیاسی به صدای امریکا گفت که تسلیح ملیشه های محلی و فرماندهان پیشین جهادی "غلط مشروع" و یک اقدام زیانبار و غیرقانونی است.

آقای خروتی افزود که شماری از این افراد به خاطر کتمان خلافکاری های شان و فرار از پیگرد آمادۀ همکاری مسلحانه در کنار نیرو های افغان اند. او افزود که در چوکات قوای مسلح افغانستان هیچ نیازی به چنین ملیشه های مسلح محسوس نیست.

ملیشه های قومی در افغانستان پدیدۀ تازه نبوده و در حکومت های پیشین به ویژه رژیم های تحت حمایت اتحاد شوروی پیشین نیز وجود داشت.

آگاهان می گویند که اگر نیرو های ملیشه یی محلی و جهادی علاقمند دفاع از مردم و کشور شان اند باید در چوکات نیرو های امنیتی افغان بسیج شوند.

جذب ملیشه ها در قوای مسلح

از تشکیل و تسلیح ملیشه های محلی در شمال افغانستان پس از آن گزارش داده شد که حملات طالبان در کندز و بدخشان شدت گرفت و جنگجویان آن گروه در نزدیکی شهر کندز با سربازان افغان درگیر شدند.

بر اساس گزارشها هم اکنون حدود ۴۰۰۰ فرد مسلح وابسته به فرماندهان پیشین جهادی در کندز وجود داشته و شماری از آنان در کنار سربازان افغان بر ضد طالبان می جنگند.

احمد ضیا مسعود مشاور ویژۀ ریاست جمهوری افغانستان که چندی پیش به کندز سفر کرده بود، از همکاری مجاهدین پیشین با نیرو های امنیتی افغان ستایش کرد.

در همین حال محمد عمر صافی والی کندز گفته است که افراد مسلح محلی که از مردم حمایت می کنند، در تشکیل پولیس محلی افغانستان شامل خواهند شد.

هم اکنون شمار مجموعی قوای مسلح در افغانستان به بیش از ۳۲۰ هزار نفر می رسد و بر اساس تخمین منابع امریکایی و افغان حدود ۳۰ هزار جنگجوی طالب در برابر آنان می جنگند.

XS
SM
MD
LG