لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض افغانستان به نمایش مهاجرین افغان در پنجره ها


انتشار تصاویر در رسانه های اجتماعی سبب خشم افغان ها شده است
انتشار تصاویر در رسانه های اجتماعی سبب خشم افغان ها شده است

اقدام پولیس ایران در نمایش گذاشتن مهاجرین افغان در بین کتاره های آهنین که شبۀ یک قفس است، در رسانه های اجتماعی؛ واکنش مقامات افغانستان را برانگیخته است.

پولیس ایران در آغاز هفته ای جاری ضمن نشر برخی تصاویر خبر داد که آنان افرادی را به اتهام خرید و فروش مواد مخدر و اخلال نظم عامه بازداشت کرده اند.

پولیس شماری از بازداشت شدگان را "اتباع بیگانه غیرمجاز" نیز عنوان کرده است که در بین پنجره ها دیده می شوند.

در تصاویر نشر شده دیده می شود که ده ها تن در بین پنجره ها کنار هم نشسته و چشم های آنان با پارچۀ از تکۀ سفید پوشانیده شده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان با نشر اعلامیه ای ضمن تقبیح این عمل آنرا "غیرانسانی و تعرض به کرامت انسانی افغان ها" خوانده است.

در بخشی از اعلامیۀ وزارت نگاشته شده است که "وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد که این عمل غیر انسانی را به صورت جدی پیگیری نموده و عاملین این قضیه را تحت پیگرد قانونی قرار دهند."

واکنش کاربران فیسبوک

انتشار تصاویر در رسانه های اجتماعی در میان افغان ها بازتاب گسترده یافت و برخی ها به انتقاد از عملکرد حکومت ایران در برابر مهاجرین افغان پرداختند.

در این میان کاربران فیسبوک عکس العمل های تُندی از خود نشان دادند.

جناح عباسی در یک تبصره نوشته است که "حالا چون مملکت بدبخت و بیچاره هستیم، در هر گوشۀ جهان تحقیر می شویم."

بر اساس گزارش ها، اکنون بیش از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که بالاتر از یک میلیون آنان فاقد اسناد قانونی مهاجرت هستند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان رفتار اخیر پولیس ایران را در تضاد با کنوانیسیون ها و پروتوکول های حقوق مهاجرین و خلاف تفاهمنامه های عنوان کرده است که دو کشور ملزم به رعایت آن اند.

اخیراً رسانه ها گزارش دادند که ایران صد ها أفغان ساکن در آن کشور را به جبر به جنگ در سوریه اعزام کرد ه است تا در برابر مخالفین حکومت بشارالاسد بجنگند.

در حال حاضر شاید چشم ها به این دوخته شده باشند تا حکومت افغانستان در مورد سرنوشت أفغان ها در ایران و اینکه چه تعداد آنان به جنگ های نیاباتی در منطقه از سوی ایران اعزام شده اند گزارش رسمی در یافت کنند اما این معلوم نیست که این گزارش چگونه و چه زمان به دسترس مردم قرار می گیرد.

XS
SM
MD
LG