لینک های دسترسی

Breaking News

چرا کاندیدان انتخابات امریکا از افغانستان حرف نمی زنند؟


OBAMA
OBAMA

سیاست خارجی بطور عام و افغانستان به ویژه، از محور مبارزات انتخاباتی ایالات متحده امریکا بدور مانده است. مباحثات میان براک اوباما، رئیس جمهور، و مت رامنی، نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه، بیشتر روی موضوعات اقتصادی، اشتغال و سایر مسایل داخلی ایالات متحده متمرکز بوده است.

به دنبال کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده در سال ۲۰۱۱ در پاکستان، اجماع سیاسی در ایالات متحده بیشتر بر پایان جنگ در افغانستان و خروج نظامیان امریکایی از آن کشور استوار بوده است. اقتصاد درگیر بحران امریکا، عامل دیگر عدم علاقمندی سیاسیون امریکایی برای توسعه و ادامه جنگ در افغانستان محسوب میگردد.

جیمز فلپس، کارشناس مسائل افغانستان در بنیاد پژوهشی هریتج در واشنگتن می گوید که به طور معمول مسایل سیاست خارجی در اواخر مبارزات انتخاباتی میان نامزادن مطرح میشود.

او افزود "توقع دارم که موضوع سیاست خارجی و افغانستان در خزان سال جاری در مباحثات مطرح شود و یک بحث بزرگ روی سیاست خارجی نیز برگزار می شود."

مت رامنی در مورد جنگ در افغانستان هیچگاهی موقف خود را با جزیات کافی روشن نساخته است. او تنها گفته است که موقف سختگیرانۀ را در مورد مأموریت افغانستان اختیار خواهد کرد. رامنی پالیسی اوباما را در افغانستان مورد انتقاد قرار داده، می گوید که ایالات متحده نباید جنگ را ناتمام رها کرده، فرار کند.

لیندا بیلمز، استاد پوهنتون هارورد ادعا می کند که ایالات متحده قادر به برنده شدن در جنگ افغانستان نیست و همین دلیل است که جنگ افغانستان در مبارزات انتخاباتی مطرح نمی شود. این آگاه امور سیاسی یافته های گزارشی را در مطلبی به روزنامۀ باستن گلوب ذکر می کند که ایالات متحده مبلغ 300 بیلیون دالر را طی سال های 2012 و 2013 در افغانستان بدون طرح مشخص و یا هم کنترول درست به مصرف می رساند.

پیام انتخاباتی براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 پایان جنگ در عراق و تکمیل جنگ در افغانستان بود – موضوعی که بار ها توسط او و جان مکین، رقیب انتخاباتی آن وقت وی مطرح می شد. جمیز فلپس می گوید که دلیل سکوت قسمی رئیس جمهور اوباما در مورد جنگ افغانستان خستگی امریکایی ها، به ویژه طرفدارن او در حزب دموکرات می باشد، اما حقیقت چیزی دیگری است.

او افزود "حکومت اوباما در مورد چگونگی دخالت ایالات متحده بعد از سال 2014 طرح های مشخصی دارد، اگرچه به خاطر خوش نگهداشتن رأی دهندگان دموکرات نمی خواهد طرح های خود را علنی سازد که شامل پشتیبانی از حکومت افغانستان، کمک در آموزش قوای امنیتی و غیره می باشد."

از یک طرف جیمز فلپس می گوید که مت رامنی و حزب جمهوری خواه او طرفدار مذاکره با طالبان نیستند و ادعا می کنند که آن گروه نمی خواهد با حکومت افغانستان و یا ایالات متحده مذاکره کنند، اما از طرف دیگر لیندا بیلمز می گوید زمانی که امکان برنده شدن در جنگ وجود ندارد و مذاکره نیز بی ثمر مانده است، پس رأی دهندگان امریکایی حق دارند از کاندیدان انتخاباتی بپرسند که جنگ افغانستان را چگونه به پایان می رسانند.

چهار سال قبل زمانیکه اوباما و رقیب اش جان مکین برای احراز کاخ سفید مبارزه می کردند، عراق و افغانستان در صدر گفت و شنود ها قرار داشت. ادارۀ اوباما جنگ ایالات متحده را در عراق با خروج تمامی نظامی های امریکایی خاتمه بخشیده است، اما در افغانستان جنگ هنوز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG