لینک های دسترسی

Breaking News

بهره گیری برتر از کشت زعفران در ننگرهار


A poppy field in Afghanistan.
A poppy field in Afghanistan.

دهقانان ولایت ننگرهار می گویند که درآمد و حاصلات خوب زعفران در آن ولایت به زودی این نبات را به کشت بدیل کوکنار مبدل خواهد ساخت.

مسولان اداره زراعت ومالدارى ننگرهار می گویند که نتایج خوب کشت امتحانى زعفران در آن ولایت به زودی زعفران را به کشت جاگزین کوکنار مبدل خواهد کرد.

مسولان اداره زراعت ومالدارى ننگرهار می گویند که نتایج خوب کشت زعفران در آن ولایت، دهقانان را به کشت بیشتر این محصول زراعتی تشویق کرده است.

نجیب الله امین، مسئول مطبوعاتى زراعت، مالدارى و پروژه کانال ننگرهار در صحبت با رادیو آشنا گفت که محصول خوب زعفران از یک سو و بازار خوب حاصلات زعفران در داخل کشور از سوی دیگر مایۀ تشویق و دلگرمی دهقانان به کشت این نبات شده است.

او اضافه کرد که شماری از دهقانان آن ولایت به هدف کسب تجربه در زمینۀ کشت و نگهداری زعفران در خارج از کشور و شماری هم در ولایاتی آموزش دیده اند که از گذشته در آن زعفران کاشته می شد.

کشت بدیل

دهقانان نیز از کشت و کار زعفران خرسند بوده و علاقمند کشت بیشتر این نبات استند.

بابا یاسین 50 ساله باشنده ولسوالى سرخرود ولایت ننگرهار دهقانی است که از مدت بیشتر از یکسال به اینسو به کشت زعفران رو آورده است. او می گوید که با سایر دهقانان به ویژه زن ها در مناطق مختلف ولسوالی سرخرود در زمینۀ کشت زعفران کمک کرده است.

بابایاسین به این باور است که به خاطر مناسب بودن آب و هوای ننگرهار برای کشت زعفران، این نبات رفته رفته به کشت جاگزین کوکنار در آن ولایت مبدل خواهد شد.

در همین حال گزارش اخیر سازمان ملل متحد از افزایش کشت کوکنار در افغانستان خبرداده و علت آن را ناامنی، فساد گسترده و مشکلات اقتصادی عنوان کرده است. این اداره گفته است که بخشی از درآمد کوکناری که در افغانستان کشت می شود صرف شورشگری و تمویل شورشیان می شود.
XS
SM
MD
LG