لینک های دسترسی

Breaking News

محب: شعار روایت جنگ ما باید تعویض گردد


داعش یا گروه دولت اسلامی، در افغانستان حضور داشته، اما نیروهای امنیتی افغان با حمایت نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو، مراکز این گروه در کشور را از بین برده اند.

این نکته را حمد الله محب، سفیر افغانستان مقیم ایالات متحده، در یک بحث در مرکز تحقیقاتی امریکای نوین در واشنگتن که به خاطر بررسی چگونگی روابط حکومت تازۀ ایالات متحده با افغانستان برگزار شده بود، بیان داشت.

آقای محب تأکید ورزید که روایت جنگ افغانستان، از این شعار که: "نباید شکست خورد"، به شعار: "حتماً باید برنده شد" تعویض گردد.

سفیر افغانستان در واشنگتن، پیرامون حضور عناصر وابسته به داعش در کشورش افزود: "ما توانسته ایم که در همراهی با مأموریت حمایت قاطع و در چارچوب مقررات جنگ، داعش را هدف قرار دهیم. ما قابلیت انجام چندین تهاجم بر آنان بوده ایم، و عملیات داعش را جداً مختل ساخته و پایگاه های آنان را تخریب کرده ایم. اما آنان هنوز هم وجود دارند."

آقای محب در ادامۀ این سخنانش گفت در حال حاضر داعش در افغانستان مهار شده است، اما اگر توجه به آن صورت نگیرد، داعشیان فعالیت های شان را در افغانستان از سرخواهند گرفت.

در این نشست، ایونیس کاسکیناس، رئیس بخش امنیت جهانی مرکز تحقیقاتی امریکای نوین، گفت که طالبان در افغانستان یک پدیدۀ افغانی بوده، اما داعش افغانی پدیدۀ افغانی نه، بلکه از پاکستان به آن کشور آمده است.

آقای کاسکیناس همچنان گفت که عناصر داعش در افغانستان "همه از سمت پاکستان منشأ گرفته و بعد به افغانستان نقل مکان کرده است بسیاری از آنان، پاکستانی ها اند. در ننگرهار پایگاه تشکیل داده و چندین ولسوالی را در کنترول دارند." اما این نکته را افزود که طالبان، برخلاف جنگجویان داعش، بستگی به خاک افغانستان دارند.

هر دو طرف، در این نشست روی نگرانی های مسکو از وضعیت امنیتی افغانستان نیز بحث کرده و تأکید کردند که روسیه به عوض کمک به مخالفان، باید حکومت افغانستان را در امر مبارزه با دهشت افگنی یاری کند.

XS
SM
MD
LG